Közlekedj eBike-kal a munkahelyre

Trendi is, öröm is

ebike-munkahely-trendi-melo

Előre szólunk! Ez a cikk nem az eBike-ról szól és nem is a babzsákokat népszerűsíti, hanem elmondja, hogy mitől lehet trendi és dolgozóbarát egy munkahely. Egy dolog biztos: néhány ügyesen kiválasztott vagy drága kelléktől biztosan nem. Ennél többre van szükség!

Nincsenek véletlenek, és oka van annak, hogy a legjobb munkahelyek nemcsak felismerték a munkakörnyezet fontosságát, de költenek is arra, hogy a dolgozóikat kifogástalan légkör fogadja. Ne gondolj nagy dolgokra! Néha elég egy kicsivel több fény, máskor a lassú és elavult számítógépek kicserélése vagy a szürke irodai hangulat bezöldítése.

A jó munkakörnyezet persze még csupán a kezdet, hiszen a feladat ennél összetettebb: fontos szerepet kapnak a visszajelzések és teljesítményértékelések (vagyis a folyamatos kommunikáció), a továbbképzések lehetősége, a nagyobb szabadság (például a home office) és persze a béren kívüli juttatások rendszere.

A céget, ahol az emberek szeretnek dolgozni, onnan ismerheted meg, hogy ott az okosan behatárolt kötöttségek ellenére mégis nagy a lojalitás. Hiszen a szabatos munkavégzést nem a szigorú munkarend… a hűséget nem(csak) a lélektelenül megemelt munkabér… a felszabadultságot pedig nem a végre házon kívül tartózkodó főnök jelenti.

Miről szól ez a cikk? Arról, hogy milyen az a munkahely, ahová szívesen bejárnak az emberek dolgozni. Arról, hogy mit tehetsz, ha te is ilyen környezetet szeretnél biztosítani a kollégáidnak. Kiknek szól? Nemcsak főnököknek, hanem bárkinek, aki szívén viseli a munkáját.

Kezdjük a legfontosabbal: tényleg olyan fontos, hogy menő és dolgozóbarát legyen egy munkahely, vagy ez megint csak egy maszlag a túltolt trendiség jegyében? Járjunk utána együtt!

blog-body-ebike-1

Mitől menő egy munkahely? Attól, hogy odafigyelnek a munkatársakra, megfelelő a dolgozói juttatás, kellemes az (irodai) légkör és mindenki otthon érzi magát.

Trendi meló, boldog dolgozó (de tényleg?)

A munkahelyi környezet fontossága régóta foglalkoztatja a téma szakértőit, ugyanis a személyzeti listán nem robotokat, hanem érző embereket találunk, akiknek számít, hogy milyen a kapcsolatuk a kollégákkal, és hogy jól érzik-e magukat az adott légkörben. A dolgozó hangulata ugyanis nem valami elvont fogalom, hanem a teljesítményre is kiható paraméter.

Amíg egy nem megfelelő környezetben romolhat a produktum, addig az ideális munkahelyen szinte felszínre tör és virágzik a tehetség és a teljesítmény. Ráadásul a munkavállalók heterogén halmaza folyamatosan fiatalodik, és az Y- vagy Z-generáció tagjai sokkal öntudatosabbak, mint elődjeik. Nekik már nem elég az, hogy van munkájuk…

… nekik az is fontos, hogy milyen az a munkahely, és hogy azonosulni tudnak-e azzal a márkával, aminek dolgoznak. Ők felismerték, hogy ha életük nagyobb részét ott töltik, akkor igenis lehet véleményük és beleszólásuk a dolgok állásába.

Egy felmérés szerint a kellemes irodai környezet segíti a hatékony munkavégzést, de hiába bizonyítja ezt egy sor másik objektív vizsgálat is, a cégek egy része továbbra sem fordít elég figyelmet erre. Maradnak a jól bevált formuláknál: szürke vagy sötét színvilág, taszító paravánok, vakítóan fehér fényforrások, steril hangulat.

Az inspiratív (irodai) környezet ezzel szemben pozitív hatással van az ott dolgozókra. Ez nem arról szól, hogy túl kell élni valahogy a 9-től 17-ig tartó időszakot…

… itt létfontosságú üzleti döntések születnek, bevételt jelentő gondolatok fogannak meg, és a cég mellett egymás jövőjéről is határoztok. A megfelelő környezet kommunikál: azt mondja, örülünk, hogy itt vagy, és büszkék vagyunk, hogy nálunk dolgozol… légy te is az!

Hogy ez mit jelent egy cég szemszögéből?

Szögezzük le, nem azt, hogy a vezetőség az elefántcsonttoronyból levezényli az iroda „csocsósítását”, úgy gondolván, hogy ez majd biztosan elég lesz. Sőt, nem is azt, hogy felesleges és nagy költésekbe veri magát a vállalkozás, hiszen az öntudatos generációt az érdekli, hogy „neki mi a jó ebben”, nem pedig az, hogy mennyibe került az egész.

Bár érdekes lenne kitérni rá, de az emberi oldallal most nem foglalkozunk (példamutató vezető, kollégák elégedettségének mérése, rendszeres dicséret stb.), és most csak és kizárólag a materialista megközelítést alkalmazzuk. Mert ez tűnik a legegyszerűbb receptnek és leggyorsabban megvalósítható feladatnak.

Mitől lesz inspiráló egy munkahely?

Oka van annak, hogy fentebb a csocsóról írtunk: a látszatintézkedés szép dolog, de attól még édes kevés. Egy nyugodt, hangulatos irodai környezet ugyanis nemcsak arról szól, hogy van-e benne babzsák vagy mászófal, és azt is tudjuk, hogy a fizu sem minden.

A kreatív gondolkodás egyik legnagyobb előnye viszont épp az lehet, hogy bár nem kell rá sokat költeni, mégis hatalmas eredménye lehet. Ássunk egy kicsit mélyebbre, hogy mik azok a szempontok, amelyekkel cél érhetsz el. Mitől inspiráló egy munkahely?

  • Világos van. Alapvetés, mégis könnyű elhibázni. Mindig tartsd észben, hogy a fény elengedhetetlen része az irodai munkának, a legjobb pedig az, ha a természetes változatát biztosítod (sok és nagy ablakkal). Ha ezt nehéz vagy lehetetlen megvalósítani, akkor nyúlhatsz a mesterséges megoldásokhoz. A kevés fény ugyanis nemcsak a szemet, hanem a hangulatot is rontja.
  • Kényelmes munkaállomást biztosít. A szék nem teszi tönkre a hátat, a billentyű állandó pötyögése nem okoz csuklófájdalmat, a monitor bámulása pedig nem eredményez nyaki problémákat. De ne csak az irodai dolgozókra gondoljunk: nagyot nő a dolgozó szemében az, aki például átvállalja az álló munkát végzőknek az egyedi talpbetét készítését.
  • Tele van zölddel. Vagyis sok növénnyel és akár (más) vidám színekkel. Felejtsd el a szürkét és a sztenderdeket: a növények otthonossá varázsolják az irodát és pozitívan hatnak a hangulatra, plusz friss levegőt biztosítanak. A színekben és alkotói fantáziákban gazdag közösségi terek által sokkal jobb eredményeket érhetsz el.
  • Nincs kábelrengeteg. Ma már erre léteznek praktikus és esztétikus megoldások. Rejts el mindent, ami az (irodai) munkára emlékezteti az ott dolgozókat.
  • Elérhetők bizonyos kényelmi szolgáltatások: ingyen víz, kávé, tea, gyümölcs.
  • Rugalmas szünetet biztosít. A főnök nem méri az egyórás ebédszünetet stopperral, inkább a kiadott munka elvégzése alapján fegyelmez.
  • Nem ijed meg a kreatív megoldásoktól sem: van ötletláda, pihenősarok és köszönömkártya, vagy épp díjazzák a munkavállalókat (aki innovatív, aki segítőkész stb.). Bátran jöhetnek a csapatépítő foglalkozások is, ahol szórakozva lehet a feszültséget levezetni, és közelebb kerülhetnek egymáshoz a kollégák.
  • Fontos az akusztika, a hőmérséklet álandósága és a klíma. A világos belső tér mellett meg kell jelennie a tükröződésmentességnek is.

Plusz egy: bátran megjelenhetnek az üzleti idézetek is a falon. Sokaknak viccesen hat, de ezek tudat alatt hatékonyak.

A trendi, menő munkahelyhez szakértő bevonására van szükség, de befektetett energia és költségek szinte biztosan megtérülnek. A nagylégtérű irodákban megjelenik a szeperáció a nyugodt és koncentrált munkavégzés érdekében, az ergonomikus munkakörnyezet pedig pozitívan hat a közérzetre.

blog-body-ebike2

Nemcsak az eBike-tároló miatt menő egy munkahely, de azért jót tesz a hangulatnak, ha a biciklisekre is gondol a vezetőség.

Játszóház felnőtteknek? Néhány képtelen ötlet

Túlzás vagy sem, de vannak olyan munkahelyek, ahol a vezetők még a fentebb felsorolt lehetőségeken is messze túlmentek. Nézzük a legvadabb példákat!

A csúszdás munkahely. Az Eiffel téren található irodaházban a Dealogic szoftverfejlesztőnél igazi újgenerációs környezet fogadja a dolgozókat: a szabadság és könnyedség itt nem csak egy falra festett lózung, hanem a helyiségekből áradó valóság. Vidám színek, sok növény és egy csúszda, amivel az ebédlőbe lehet jutni.

Luxus pihenősarok. Bőven találunk olyan példákat, ahol a vállalkozások felismerték a pihenés fontosságát, és vezérigazgatói irodákat megszégyenítő kényelmet biztosítanak a pihenőhelyiségekben. Kényelmes fotelek és kanapék, hangulatos világítás, barátságos növények… Az irodáját a Green House-ban bérlő MSCI például relaxációs helyiségeket, játékszobát és teakonyhát⁣ is létrehozott, a 280 négyzetméteres amerikai bisztró ráadásul nemcsak étkezőnek, hanem informális megbeszélések helyszínének is kiváló.

Saját bár. Hol máshol, mint a Diageo Váci úti irodaházában. A nem nyilvános, de az ott dolgozók vendégeként látogatható bár fél 6 előtt kávézóként, fél 6 után alkoholt is kínáló közösségi térként funkcionál, ahol a cég prémium italait kedvező áron kóstolhatják meg belsősök és külsősök.

A „Google”. Igen, csak így. A Google amerikai főhadiszállásán, Bay Areában nem is kérdés, hogy a házi kedvencek ott lehetnek veled a munkahelyeden; emellett ne felejtsük el, hogy az eredményes dolgozókat masszázsutalványokkal jutalmazzák, a bejutásról ingyenes buszjárat gondoskodik, nem probléma a home office, ingyen van minden étel és ital (a 25 étterem mindegyikében), plusz nem kell fizetni a fitnesz- és konditermekért sem. Ja, és az alap szabadnapok mellett bármikor kivehet az ember egy feljebb három hónapig járó fizetés nélküli szabadságot. Csúszda itt is van…

Ugyanakkor bármennyire is menők ezek a külsőségek, azt sem szabad elfelejteni, hogy egy trendi munkahely gondoskodik a jó hangulatról és a megfelelő dolgozói juttatásokról is. Segít abban, hogy a dolgozók fejében olyan összkép alakuljon ki, amitől nem nyűg a munkába járás, hanem kihívás.

Hiszen mi az, ami még érdekli az embereket, amikor a munkájuk után kapott ellenértékre gondolnak? Nemcsak az anyagi biztonságuk, de az egészségük, a személyes biztonságuk és az eltölthető szabadidő mennyisége, minősége is. Egy menő munkahely (és egy trendi vezető) folyamatosan keresi a lehetőségeket, hogy ne csak a bérekkel jutalmazzon, hanem széles körű támogatást biztosítson azoknak, akik ott és neki dolgoznak. Komplex megoldásokban gondolkodnak és megfelelően kidolgozott juttatás-csomagokkal igyekeznek a dolgozók kedvében járni:

… szűrővizsgálatokat

… megfelelő egészségbiztosítást (ami biztosítja a a professzionális egészségügyi ellátást)

… rendszeres programokat (sport-és egészségnap)

… valamint akár élet-, baleset-, nyugdíj- és utasbiztosításokkal is biztosítanak.

Mindehhez persze szükség van egy biztosítói partnerre is, aki a hagyományosabb értelemben vett biztosítások mellett az egészségre fókuszálva segít egy-egy ilyen csomag kidolgozásában. Mi, az UNION-nál egy komplex programot dolgoztunk ki, melynek célja, hogy a vállalatokat támogassa kollégáik egészségének megőrzésében. Munkavállalói egészségfejlesztési programBiztosítóként hiszünk abban, hogy az egészségtudatos életvitellel és a magas színvonalú egészségügyi szolgáltatásokkal a betegségek nagy része megelőzhető. Célunk, hogy a vállalatok közreműködésével az embereket az egészségesebb életvitel és a helyes életmód felé tereljük.

Biztosítóként hiszünk abban, hogy az egészségtudatos életvitellel és a magas színvonalú egészségügyi szolgáltatásokkal a betegségek nagy része megelőzhető. Célunk, hogy a vállalatok közreműködésével az embereket az egészségesebb életvitel és a helyes életmód felé tereljük.