Átlagosan több mint 200 ezer forintba kerül, ha bajunk lesz a nyaraláson – De mire fizet a biztosító?
A statisztikák szerint 2019 nyarán horror összegbe, átlagosan több mint 150 ezer forintba került a biztosítónak egy-egy utasbiztosítással
rendelkező károsult ellátása. Az elmúlt két évben ráadásul tovább romlott a helyzet. Az UNION Biztosító – amelynek egy átlagos
évben több százezer utasbiztosítással rendelkező ügyfele van – 2021 május elejétől idén augusztus 23-ig átlagosan 200 ezer
forintnál is többet fizetett ki azoknak, akikkel valamilyen baj történt a nyaralás alatt.
Az idén augusztus 23-ig tartó időszakban a bajba jutott utazók több mint fele (52 százaléka) betegség miatt vette igénybe
utasbiztosítását, míg a szerencsétlenül járt utazók 22 százaléka valamilyen baleset miatt hívta a biztosítót.
A káresemények 9 százaléka a poggyász eltűnésével, sérülésével vagy – repülős utak esetén – a csomag késésével kapcsolatos
veszteség volt.
A koronavírus-járvány miatti bizonytalanságok okán sokkal többen kötnek idén útlemondási, illetve sztornó biztosítást is,
ezeket a károsult ügyfelek 9 százaléka volt kénytelen igénybe venni - derül ki az UNION Biztosító legfrissebb adataiból.
Az idén május elejétől augusztus 23-ig tartó időszakban a bajba jutott ügyfelek átlagéletkora 34 év volt, és a segítségnyújtást
igénylők 23 százaléka 18 évnél fiatalabb, míg 8 százaléka 60 év feletti ügyfél volt.
A legtöbb káresemény (az esetek 15 százaléka) Horvátországban történt, míg Németországból a bejelentések 10 százaléka, Olaszországból
pedig 7 százaléka érkezett. Az utasbiztosítással rendelkező károsultak 6 százaléka Görögországból, 6 százaléka Spanyolországból
fordult segítségért az UNION Biztosítóhoz, derül ki az idei nyári szezon augusztus 23-ig tartó statisztikáiból.
A KSH adatai szerint a magyarok 2019-ben, azaz a koronavírus európai megjelenése előtti évben többnapos külföldi utazásaik alkalmával összesen
mintegy 747 milliárd forintot költöttek 58,4 millió nap alatt.
Azaz külföldi útjaink során naponta és fejenként átlagosan 12 791 forint ment el az utazásokhoz kapcsolódó kiadásokra, például
a szállásra, az étkezésre vagy a múzeumi belépőkre.
Ennek az összegnek töredéke, naponta és fejenként legfeljebb ezer forint egy jól megválasztott utasbiztosítás díja. A biztosító baj esetén átlagosan több mint 200 ezer forintot fizetett idén nyáron az ügyfelek ellátására - derül ki
az UNION adataiból.
Érthetően az utazókat most az érdekli leginkább, hogy milyen feltételekkel térít a biztosításuk a koronavírus kapcsán – például, hogy a Covidra is kiterjed-e az útlemondás védelem. A biztosítók tapasztalatai szerint azonban számos egyéb kérdés is felmerül a külföldre indulókban:
1. A gyomorrontástól a majomharapáson át az 50 milliós kórházi számláig
“Az elmúlt években volt olyan ügyfelünk, akinek a több mint hétmillió forintos ázsiai kórházi számláját térítettük, egy másik,
betegség miatt kórházi ellátásra szoruló ügyfelünk kapcsán kifizetett kár pedig meghaladta az 50 millió forintot - ez persze
nem meglepő annak fényében, hogy az Egyesült Államokban az ellátás díja akár a napi harmincezer dollárt (nagyjából 9 millió
forintot) is elérheti” - mondja Szabó Tamás, az UNION Biztosító utasbiztosítási üzletágának vezetője.
Egzotikus utazások, afrikai körutak, dél-amerikai utazások során pedig nagyon gyakori a rovarcsípés, a majomharapás, a kígyómarás
okozta káresemény. Egy-egy ilyen helyi ellátás (a tetanusz, a kórházi kezelés és az antibiotikum) akár 100 ezer forintba is
kerülhet.
De nem kell messzire menni a bajért: a magyarok körében népszerű nyaralóhelyeken gyakran kell orvoshoz fordulni egy nem túl
friss kagylós tészta elfogyasztása után, és rendszeresek a kisebb-nagyobb balesetek is: sokan kerülnek fájdalmas kapcsolatba
a strandon vagy a vízben kagylókkal, medúzákkal vagy tengeri sünökkel, esetleg a víz alatti sziklákkal. Ezek ellátása általában
100-300 eurós költséget jelent.
Egy jól megválasztott biztosítás azonban fedezheti többek között az esetleges kórházi önrész, a vizitdíj és a kórházi napidíj
összegét, sőt, ha szükséges, a magánkórházi ellátást is, egy balesetnél a mentés (például a helikopteres szállítás) költségeit,
a vizes sportok (például a búvárkodás, a vízisízés vagy a banánozás) miatt szükséges ellátást, a gyógyszerek, gyógyászati
segédeszközök árát, beteglátogatás esetén a családtagok kiutazásának és szállásának a költségét, illetve a beteg hazaszállítását
is.
2. Fizet a biztosító a koronavírusra?
Érdemes olyan utasbiztosítást választani, amely téríti a külföldi egészségügyi ellátást, és az ehhez kapcsolódó szállítás
költségeit is, ha esetleg a nyaralás alatt elkapjuk a koronavírust.
És ki fizet akkor, ha egy, a nyaralás alatt elrendelt közegészségügyi, járványügyi zárlat (vagy közismertebb nevén karantén)
miatt kell extra költségekbe verni magunkat - például a hosszabb kint tartózkodás, vagy a repülőjegy átfoglalása miatt? Egy
megfelelő utasbiztosítás az extra szállásköltséget és a hazautazás többletköltségét is térítheti egy adott összeghatárig.
3. Kutya bajunk se lesz, ha négylábúval nyaralunk…
Ha egészségügyi problémák nélkül „megússzuk” a nyaralást, még akkor sem biztos, hogy elkerüljük a külföldi kórházakat, ugyanis
házi kedvencünket is érheti baleset vagy betegség a nyaralás alatt. Elég csak egy durvább rovarcsípésre gondolni, de akár
a négylábúak is összeszedhetnek valamilyen komolyabb fertőzést az út során, ebben az esetben pedig a kutyák és cicák orvosi
ellátása és gyógyszerei sokba kerülhetnek. Egy, az ilyen jellegű költségekre is fedezetet nyújtó utasbiztosítás viszont ezeket
a kiadásokat is megtérítheti.
4. Ha mégsem tudunk elutazni, vagy előbb hazajövünk
Lehetünk bármilyen elővigyázatosak manapság, nem nehéz elképzelni, hogy például egy betegség miatt elmarad vagy lerövidül
a nyaralás - a gyerekkel utazók számára ez egyébként sem ismeretlen helyzet. Emiatt sokan elbukhatják az előre kifizetett
szállás díját, a repülőjegy vagy az autóbérlés költségét, esetleg egy program – például egy sportesemény, a múzeumi belépők,
egy fesztivál vagy a tevegelés – ugyancsak borsos árát. Ha viszont megfelelő biztosítást kötünk, akkor egy baleset vagy betegség
esetén is térítheti az előre kifizetett szállás, szolgáltatások, programok árát a biztosító.
5. Ha elvész a poggyász vagy késik a repülő
Évről évre több millió poggyász tűnik el a világ repülőterein, és sokan foghatják a fejüket a légitársaságok járatainak késése,
törlése és túlfoglalása miatt is. Ha eltűnik vagy megrongálódik a bőrönd, vagy az abban szállított holmik, a biztosító egy
adott keretig téríti a személyes tárgyak értékét, míg a csomagok 6 vagy 12 órán túli késése esetén fizetheti például a piperecikkek,
egy fürdőruha vagy egy váltás ruha beszerzését. Ha pedig a járattal akad probléma, általában a többletköltséget – például
a szállást és az étkezést – állja.
6. Ha lerobbanunk
A koronavírus-járvány idején a korábbi évekhez képest jóval többen indulnak útnak repülő helyett autóval, így nem haszontalan
dolog áttekinteni, mire is fizethet egy utasbiztosítás, ha az út szélén hagy a paripa - például egy baleset vagy műszaki hiba
miatt. Ilyenkor a biztosítónk megszervezi és fizetheti helyettünk a helyszíni javíttatást vagy a szervizbe szállítást, az
alkatrészcserét, a defektes gumiabroncs költségét, az autóbérlést vagy a hazautazást, sőt, akár még a szállást is a javítás
idejére.
7. Ha megtámadnak a kalózok
„Vitorlás hajóval utazó biztosítottainkat egy atlanti-óceáni sziget kikötőjében kalóztámadás érte, amely során elvitték értékeiket
a támadók” - mondja Szabó Tamás. „Ennél persze jóval gyakoribb a telepakolt gépjárművek feltörése, ilyenkor átlagosan 300
ezer forint értékű kár keletkezik” - teszi hozzá.
Szerencsére a legtöbben épségben eljutnak például valamelyik közeli tengerpartra, de ki vigyáz ott a mobilra, fényképezőre,
tabletre, egyéb kütyüre? Ráadásul sokan (például a búvárok, szörfösök) a drága sportfelszerelésüket is magukkal viszik az
utazásra. A turistákra utazó tolvajok pedig akár egy szempillantás alatt is képesek ellopni ezeket - egy jól kiválasztott
utasbiztosítás viszont a laptop vagy más okos eszközök, illetve a sportfelszerelések eltűnését is fedezheti - hívja fel a
figyelmet az UNION.
8. Ha bajt okozunk, és fizetnünk kell
„Volt olyan eset, hogy egy véletlenül leejtett értékes porcelán miatt követelt kárpótlást az ügyfelünk szállásadója, míg egy
másik biztosítottunk egy vízi járműben okozott kár miatt hívott minket segítségért” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási
üzletágának vezetője.
Ha kárt okozunk más tulajdonában vagy akár testi épségében, akkor kártérítési kötelezettségünk keletkezhet. Tipikus példa,
amikor a gyerekek a szállodai szobában fociznak, és betörik a lapostévé képernyőjét. A számlát ilyenkor az fizeti, aki a kárt
okozta - egy megfelelő utasbiztosítással viszont a biztosítónk is fedezheti. A külföldi nyaralás során - extrém esetben -
a helyi rendőrséggel is meggyűlhet a bajunk, például ha közlekedési baleset okozása miatt letartóztatnak. Ekkor – az utasbiztosítás
terhére - igényt tarthatunk ügyvédre, tolmácsra vagy az óvadék megtérítésére is.
9. Ha eltűnnek az iratok vagy a pénz
Aligha kell magyarázni, hogy külföldön még nagyobb problémákat okoz, ha ellopják az iratainkat, úti okmányainkat vagy a pénzünket.
Ilyenkor a helyi magyar konzulátushoz kell fordulni: az útlevél vagy a személyi igazolvány ellopásának vagy elvesztésének
bejelentése után a konzul állítja ki az ideiglenes hazatérési engedélyt. A biztosítóra ebben az esetben is érdemes gondolni,
hiszen térítheti a konzulátusra utazás költségét, fizetheti a konzul által kiállított, ideiglenes úti okmány díját.
A fentiek alapján is alapvető fontosságú, hogy megfelelő fedezettel rendelkező biztosítást válasszunk és mindig ellenőrizzük vissza, hogy a választott biztosítás valóban megfelel-e a céljainknak, valamint a biztosítás megkötése előtt ajánlott figyelmesen átolvasni az Általános Szerződési Feltételeket.