A tavaszi felkészítés előtt keresve se találhatnánk jobb pillanatot arra, hogy megnézzük a statisztikákat: melyik márkánál, típusnál kisebb az esélye annak, hogy ellopják vagy összetörik azt? Költői túlzás lenne azt állítani, hogy ezeket az autókat szeretik a legjobban az istenek, de a számokból fontos következtetéseket is levonhatunk. Ezekről kell tudnod, ha casco kötése előtt állsz.
Ez a cikk viszont nem azért született, hogy elrettentsünk a kedvenceidtől, hanem hogy kristálytisztán lásd a kockázatokat.
Egy kis előrelátás és odafigyelés ugyanis csak hasznodra válik.
Ha a cascóról vagy a kgfb-ről van szó, a biztosítód is hasonló információk alapján kalkulál.
2018-ban az előző évhez képest bő 1,5 százalékkal több, összesen 16757 közúti közlekedési baleset történt; Budapestre ennek 21,2 százaléka, 3556 jutott. Az összes baleset egyharmada a közép-magyarországi régióhoz köthető
(az ország szűk 30 százaléka él itt), és az egyetlen pozitívum, hogy kevesebb volt a halálos kimenetelű esetek száma (575
után 563).
Büszkék pedig sajnos nem lehetünk: egy nagyobb időintervallumot vizsgálva jól látható, hogy 2010 óta nem csökkent jelentősen a személysérüléses közúti közlekedési balesetek és a balesetben elhunytak száma. A stagnáló eredmények
azt mutatják, hogy rossz úton járunk nemcsak a megelőzés, hanem a nevelés terén is.
Mi történik akkor, ha hitelre vett autódat ellopják, de te nem kötöttél rá cascót? Erre a kérdésre a cikk végén válaszolunk.
Az autólopás ehhez képest apróságnak tűnik (leszámítva annak, aki érintett), hiszen ebből a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez bejelentett adatok szerint 2018-ban „csupán” 182-t rögzítettek. Úgy már persze ijesztőbb, ha belegondolsz, hogy a szervezet szerint minden második nap ellopják valakinek az autóját. A vezess.hu által közzétett információ két szempontból is érdekes:
Hogy még érdekesebb legyen ez a cikk, egy rendhagyó elemzést is közbeiktatunk: tudjuk, hogy a magyar utakon nagyjából 3,58 millió gépjármű fut, egy pár évvel ezelőtti felmérés szerint pedig a magyar autók átlagos éves futásteljesítménye 16400 kilométer. Ez azt jelenti, hogy nagyjából 214 autóra (és 3,5 millió megtett kilométerre) jut egy személyi sérüléssel
járó (!) baleset. Nem koccanás, nem a kaszni meghúzása a bevásárlóközpontban, hanem olyan baleset, amelyben valakit el kellett
látni.
Egy pillanatra hunyd be a szemed, és tippelj. Mire gondoltál? Egy Lexus csúcsmodellre vagy a legdrágább Audira, netán BMW-re
vagy Mercedesre?
Az igazi meglepetés csak most jön, hiszen a lista így néz ki a Nemzetközi Autóvadász Közhasznú Egyesülethez bejelentett 2018-as
adatok szerint (rendőrségi adatok később):
Holtversenyben 9. lett a Suzuki Swift is, ami még jobban erősíti azt, hogy a valóság köszönőviszonyban sincs a Halálos iramban-filmekkel (legalábbis Magyarországon), hiszen még csak a listára sem került olyan autó, amely a középkategóriánál nagyobb presztízst képviselne.
A legtöbb tolvaj ugyanis nem a luxusautókra, hanem a könnyebben megszerezhető és kevesebb kockázatot rejtő prédákra utazik.
Ezeket a feketepiacon, vagy akár alkatrészenként is könnyebb eladni. Egy egyedi, high-end védelmi rendszerrel felszerelt luxusautó
már nagyobb falat lenne.
Ha csak a márkákat nézzük, akkor kijelenthetjük, hogy a Volkswagen az autótolvajok kedvence, majd a Ford és a BMW következik.
Van olyan kutatás, ami szerint tolvajok a céges autókra is rámennek, hiszen a legtöbb vállalat épp a vagyonvédelmi berendezéseken
spórol a flotta kialakításakor. A tanulság egyértelmű, de erről pár bekezdéssel később még írni fogunk.
A Belügyminisztérium és a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács támogatásával létrehozott, ügyfélkapus belépéssel elérhető Prevenciós Bűnözés-Statisztikai Adattár segítségével jól látható, hogy
Érdemes vigyázó szemünket a fővárosra vetni, ha már ilyen kiugró számokat produkál Budapest: az adattárból látjuk azt is,
hogy a legkevésbé biztonságos Újbuda (XI. kerület, 51 eset!), a II. kerület (33 eset), Zugló (XIV. kerület, 31 eset) és Óbuda
(III. kerület, 29 eset). Bűnös városoknak számít még Miskolc (8 eset), Győr (6 eset) és Eger (5 eset).
Szakértők szerint a tolvajok kerülik azokat a helyeket, ahol sokan megfordulnak (ezáltal rendőrből is több van), és ami térfigyelő
kamerákkal van teleszórva. Bizony, ezek az állampolgárok nem szeretik, ha felvétel készül róluk.
A legjobb módszer a megelőzés, mondják, és ez nemcsak az egészségünk kapcsán igaz. Ha már megtörtént a baj, akkor az esetek nagy részében csak a szerencsén múlik, hogy az eltulajdonított gépjármű visszakerül-e
a tulajdonosához, de erre kicsi az esély.
Alapszabály ezért, hogy soha ne hagyj semmi értéket az autódban, főleg akkor, ha az kívülről is látszódik. Gyakori hiba, hogy bár ezt felismered, de látványosan próbálod megszüntetni: kiszállsz, kiveszed a laptoptáskádat és beteszed a csomagtartóba. Tudod, hogy ez miért nem jó ötlet?
Azért, mert a tolvajok általában jelerősítőt használnak, amivel szó szerint lemásolják a slusszkulcsod által sugárzott jeleket.
Ha ellopni nem is tudják az autódat, könnyedén ki tudják nyitni a távozásod után, hiszen látták, hogy valami nagyon fontosat
próbáltál rejtegetni. Egyetlen perc alatt kirámolják a kocsit, és nem fognak ott álldogálni, hogy megnézzék, van-e valami
értékes a táskádban.
Egyéb tanácsok (autólopás és/vagy feltörés ellen):
Ne ijedj meg és ne is bízd el magad! Bármit is olvasol lejjebb, az nem jelenti azt, hogy veled megtörténhet a legrosszabb
(vagy épp ellenkezőleg, semmi sem fog, hiszen a te autód nincs ott a toplistán). Egy balesethez gyakran elég a balszerencse,
de az esetek nagy részében az autó műszaki állapota és a te felkészültséged nyom a legtöbbet a latba, és nem az, hogy egy
piros 3-as BMW-t vagy egy ezüstszürke Corollát vezetsz-e.
De ha már vannak statisztikáink, akkor böngésszük végig őket.
A közlekedésben érintett márkák sorrendje biztosítóként változik, de az jól látható, hogy a végső lista harmonizál a népszerűségi listával. Gyakran törik a Ford, az Opel és a Volkswagen,
de hát ebben semmi meglepő nincs, lévén ezekből van a legtöbb a hazai utakon. Annyi különbséget persze mégis felfedezhetünk,
hogy bár a Ford csak a 4. a személyautós toplistán (284 ezer darabbal), mégis az az egyik legtöbb balesetet elszenvedő vagy
okozó márka, míg a második Suzuki (415 ezerrel) egyik biztosítónál sincs a Top3-ban. Hiába, a suzukis vezetők mindig is a
hidegvérükről és a szerencséjükről voltak híresek.
Ha a színt nézzük, akkor azt látjuk, hogy nappali körülmények között
van kitéve a legnagyobb veszélynek. Éjszaka viszont már
A legtöbb magyar autó amúgy szürke, és közel azonos arányban vannak a fekete, a kék, a piros és a fehér gépjárművek.
Márka alapján listázva pedig ez az eredmény jött ki (személygépjárművekkel és teherautókkal együtt):
Érdemes teljes körű védelmet kérned casco kötésekor, hogy a váratlan helyzeteknek ne legyen még súlyosabb a következménye.
A legbiztonságosabbnak a Mazda, a Kia és a Hyundai számít. Az összes személyi sérülést figyelembe véve ugyanakkor a legrosszabb
mutatója a Mercedesnek, a Hondának, a Daewoo-nak, a BMW-nek, a Suzukinak, a Fiatnak, a Peugeot-nak és a Volvónak van.
Magyarországon nagyjából 850-900 ezer gépjárműre kötnek cascót a tulajdonosok vagy üzembentartók, ami azt jelenti, hogy a bő 3,5 milliós hazai autóparknak csak a 25 százaléka van megfelelően
biztosítva (tehát nemcsak kötelezővel, hanem teljes vagy részleges védelemmel).
A casco lehet alapszintű (csak lopásvédelem) ésteljes körű (ami tartalmazza a töréskárt, lopáskárt, elemi kárt és az önálló
üvegkárt), ezért nem mindegy, hogy a balesetet okozó vagy ellopott gépjármű melyik fokozattal rendelkezik.
Mi történik akkor, ha nincs cascód és a saját hibádból összetöröd az autódat? Vagy mi lesz, ha nem bizonyítható a károkozó
személye (például meghúzza valaki az ajtódat a pláza parkolójában, de aztán elsomfordál)? A köteleződ ilyenkor nem fizet,
és casco nélkül neked kell finanszíroznod a teljes javítási költséget.
Mi történik akkor, ha nincs cascód és ellopják az autódat? Senki nem fog kárpótolni, és ha az autódat hitelre vetted (amihez pedig nem kötöttél cascót), akkor hiába van rendőrségi papírod a bűncselekményről, a banknak ugyanúgy fizetned kell a törlesztőrészletet.
A tanulság ezért viszonylag egyszerű: elővigyázatosnak kell lenned. Sok-sok év munkáját és a függetlenséged kockáztatod, ha
nem figyelsz oda és nem biztosítod be magadat.
Autódhoz kérhetsz teljes vagy csak részleges védelmet, és megválaszthatod, hány százalék, illetve mekkora összeg legyen az önrészed, vagyis az az összeg, melyet kár esetén neked kell fizetned.