„Miért teszik ezt velünk a biztosítók?” – merül fel a kérdés, pedig a bonus-malus rendszer nem az autósok ellen, hanem a közlekedésben résztvevők érdekében született. Sokan meglepődnek, amikor ezt mondjuk, ezért kezdjük a pozitívummal: a besorolás célja az, hogy azzal a tudatos gépjárművezetési és közlekedési kultúrát fejlesszék.
Nehéz megítélni, hogy ezen a hosszú és rögös úton a tökéletesség felé most éppen hol tartunk, de a KSH szerint
Mindannyiunk célja, hogy a közlekedési kultúra javuljon, és hogy az utakon valóban biztonságban érezhessük magunkat. A kötelező gépjármű-biztosítás azért is jött létre, hogy az összes résztvevő viselje a felelősséget tetteiért, és hogy a másoknak okozott károkat a biztosító megtéríthesse a hibázó autóvezető helyett.
Hazánk a KGFB bevezetésében élen járt: Magyarország már 1961-ben csatlakozott az európai Zöldkártya-rendszerhez, a biztosítási hálózat pedig 1970-re épült ki. Idővel megjelent a bonus-malus (latinból: jó-rossz) besorolás is, így joggal merül fel az első kérdés:
Ha nagyon egyszerűen akarnánk megfogni a lényegét, akkor azt írnánk, hogy jutalmazás és büntetés. Kicsit szakmaibban megfogalmazva
A biztosítási díj a besorolás figyelembevételével történik, vagyis a kármentességnek és a károkozásnak konkrét, pénzben mérhető következménye van, hiszen a biztosítók ezeket az adatokat használják fel a szerződések díjának kockázatarányos megállapításához.
Nézzünk egy példát!
István és József szomszédok, hovatovább barátok is, akik tökéletesen értenek a szakmájukhoz… de az autóvezetés terén már jelentős a különbség kettejük között. István hiba nélkül vezetett, így a biztosítási évforduló előtt kedvezőbb díjú ajánlatokat kapott a társaságoktól. József ellenben kétszer is kárt okozott az autójával, így neki számolnia kellett azzal, hogy emiatt emelkedni fog az éves díja a következő időszakban.
Hogy mennyit? Arról lentebb fogunk beszélni. Azt viszont érdemes már most leszögezni, hogy a bonus-malus rendszert nem a biztosítók határozzák meg, és az mindig üzembentartóhoz kötődik.
A fenti példánál maradva: Istvánhoz és Józsefhez. Ha egyikük úgy dönt, hogy eladja az autóját, akkor a bonus-malus fokozat nem száll át a gépjármű új tulajdonosára. Saját besorolásunkat új autóra pedig csak akkor lehet átvinni, ha az előzőnek már nem mi vagyunk az üzembentartói. Egy gépjármű, egy szerződés.
Újonnan történő rendszerbelépéskor (tehát az első szerződés kötésekor) mindenki egy alap besorolást kap, ez az A00. Felfelé tizenegyet ugorhatunk (hivatalosan B01-től B10-ig, valamint van egy plusz kedvezménykategória B10+1 néven), mégpedig évente egyet, vagyis az alap állapotból kiindulva a legkedvezőbb bónuszosztályhoz majd egy tucat évet kell hiba nélkül levezetnünk.
Lefelé egyszerűbb a helyzet, ott négy szint van (M01-től M04-ig), viszont minden egyes károkozással kettőt ugrunk hátra, tehát elég egy kisebb figyelmetlenség is ahhoz, hogy két (jó) év munkáját tegyük tönkre.
Folytassuk a fenti példát: István és József egyaránt A00-ból indult, de amíg István a kármentes év után B01-be került, addig Józsefet a két károkozás miatt a legrosszabb, M04-es osztályba sorolta a rendszer.
A következő kérdésre adott válaszunkból kiderül, hogy ez igencsak súlyos következményekkel jár Józsefre nézve, és ez a brutális
díjemelkedés csak egyféleképp akadályozható meg.
Szerződéskötéskor meg kell adni a bonus-malus besorolásunkat, és a díjat jelentősen befolyásolja a bónuszosztály, amiben vagyunk.
A kategóriákhoz tartozó szorzószámok biztosítótársaságonként eltérnek, de a logika minden esetben ugyanaz: minél jobb a bónusz, annál kedvezőbb a díjunk.B10 esetében ez akár a felére is csökkenhet, miközben M04-nél ugyanez majd’ 3,5-szeres is lehet. Nem győzzük eléggé hangsúlyozni, hogy milyen fontos odafigyelni az utakon, és hogy milyen sokat nyerhetünk azzal, ha megfelelő állapotban ülünk a volán mögé.
Évfordulóváltástól, a megfigyelési időszak pedig 1 év (de minimum 9 hónap), és a következő évi besorolást ez alapján az időszak alapján határozzák meg, annak függvényében, hogy okoztunk-e balesetet vagy sem (vagy hogy a biztosító tud-e az érintett gépjármű vonatkozásában károkozásról).
Értelemszerűen az léphet feljebb, aki a megfigyelési időszak során kármentes marad és minimum kilenc hónapja rendelkezik már biztosítási szerződéssel. A megfigyelési időszak után okozott károk sem maradnak következmények nélkül, de azokat később – a következő utáni évbe – kalkulálja be a rendszerbe a biztosító.
Nézzünk egy újabb példát!
Tegyük fel, hogy az évforduló 2018. április elseje, vagyis épp bolondok napja. Ezt a dátumot a kockázatviselés kezdetének is nevezzük. A biztosítás 2019. április 1-ig szól, de 50 nappal a lejárat előtt a biztosító értesítést küld az üzembentartónak (ez az indexáló levél), aki 30 nappal a lejárat előtt mondhatja fel a szerződést. Ha a biztosított az indexáló levél kiküldése után okoz kárt, akkor a biztosító az évforduló után küld tájékoztatást a módosított besorolásról.
Díjnemfizetés esetén az ügyfél nem veszíti el a besorolását.
Ez az egyik leggyakoribb kérdés, aminek prózai oka van: szerződéskötéskor meg kell adni a besorolásunkat, máskülönben a rendszer netes ajánlatkéréskor nem tud megfelelő díjszabást kalkulálni. Új szerződéskötéskor ugyanis a biztosító az üzembentartó nyilatkozata alapján készíti el az előzetes besorolást, de itt érdemes kihangsúlyozni, hogy ezt utána az elektronikus kárnyilvántartó rendszerben le is ellenőrzik a társaság munkatársai.
A bonus-malus fokozatunkról pontos információt az aktuális kgfb-szerződésünket kezelő biztosítótól kaphatunk:
Ha a szerződéskötés időpontjában nem tudjuk megadni a besorolásunkat, akkor az új biztosító az A00-ba, vagyis az alapkategóriába sorol be minket. Érdekmúlás vagy üzembentartó váltása esetén a besorolás két évig vihető tovább.
Maradjunk a fenti példánál, és nézzük meg, hogy mi történik, ha egy év után István új autót vásárol. Amíg a régi autó a nevén van, addig nem viheti át a bónuszbesorolását az új autóra, amire természetesen így A00-ás besorolást kap. A régi autó eladásakor vagy üzembentartó cseréjekor viszont az új autó megkaphatja István régi bónuszbesorolását.
Kisebb káreseményeknél nem árt tudni, hogy ha a kárt szenvedőnek nem is tudjuk azonnal kifizetni a javítási költségeket, a saját biztosítónknak ezt még megtehetjük az elkövetkező 6 hétben, így nem rontunk a saját helyzetünkön.
József példájánál maradva: ha a férfi felkeresi a saját biztosítóját és kifizeti a javítási költségeket, amit Istvánnak okozott (mind a két okozott kár esetében), akkor nem kerül az M04-es osztályba, hanem A00-ból felléphet B01-be. Bár elsőre ijesztően hangzik egy több tízezres (vagy akár százezres) összeget kifizetni, de egy kisebb kár esetén jobban járunk így. Számoljunk csak utána: M04-be történő besoroláskor bő 3,5-szer többet fizetünk évente, és pozitív irányba csak évente egyszer kerülhetünk, tehát az alap A00-t 5 év múlva érhetjük el ismét.
A legfrissebb adatok szerint az átlagos negyedéves kgfb-díj 18 ezer forint körül alakul, vagyis 5 év és sokszoros díjtöbblet elkerülése hosszabb távon előnyösebb lehet. A visszafizetésre a kárrendezés lezárását követően van lehetőség, erről a kárt rendező biztosító minden esetben levélben tájékoztatja a károkozót, megjelölve az összeget és a 6 hetes határidőt.
Külföldre történő utazáskor az üzembentartó a nemzetközi Zöldkártyájával tudja igazolni, hogy van kgfb-fedezete, így a Zöldkártya-egyezményt aláíró országokban okozott vagy elszenvedett károk miatt nem kell aggódnunk.
Valójában semmi, hiszen a biztosító mindenképp lekérdezi a kártörténeti nyilvántartásból a besorolást, és ha a társaság munkatársai elvégezték a beazonosítást, akkor a kárnyilvántartás adatai szerint állapítják meg a díjat.
A biztosító viszont büntetésként az M04-es osztályba is sorolhatja az üzembentartót, ha úgy érzi, hogy a szerződés besorolására vonatkozóan a biztosított valótlan adatokat közölt, és emiatt a kárnyilvántartásban történő beazonosítás lehetetlenné vált.
Amikre érdemes még odafigyelni:
Vagy épp a szerződés érdekmúlás címén megszűnik…
Szerencsére a biztosított a korábban megszerzett besorolását továbbviheti azonos gépjármű-kategóriára, feltéve, ha az új szerződéskötésre két éven belül sor kerül. Ennyit lehet várni, nem többet.
A biztosítónak ilyenkor figyelembe kell vennie a már megszerzett bónuszfokozatot. Kivételt a díjnemfizetés jelent, ilyenkor ugyanis a bónuszt csak ugyanarra az autóra köthetem újra.
Van.
A kgfb-hez hasonlóan a CASCO-nál is működik a bónuszrendszer, és a kármentes évek ugyanúgy továbbvihetők, tehát a megszerzett bónuszt (vagy épp maluszt) a biztosítók figyelembe veszik a díj kialakításánál.
A különbség annyi, hogy a kgfb-vel ellentétben ez nem törvényileg szabályozott rendszer, és minden biztosító olyan szisztémát működtet, amelyet szeretne. A 10 fenti kérdésre adott válasz elég információval lát el minket a bonus-malus rendszerével kapcsolatban, így a következő kgfb-szerződés megkötésekor emiatt már biztosan kell aggódnunk.
Az egyetlen, amire figyelni kell, az az, hogy végül a számunkra legjobb ajánlatra bólintsunk rá, és hogy megfelelően védve legyünk.