3 hazai biztosító egyesült. Te mit nyersz ezzel? Április 1-jén (nem tréfálunk) egyesült három hazai biztosító: az Erste, az Union és a Vienna Life, így megszületett az új Union Biztosító!
Tudjuk, szinte látjuk is magunk előtt, ahogy bizonytalanul felemeled a kezed: „Érdekel ez engem?” Ha 1 millió ügyfelünk közé
tartozol, akkor tuti, de egyébként sem kell aggódnod, mert nem fogunk a részletekkel untatni. Inkább elmesélünk három érdekes
sztorit óriási cégek egyesüléseiről. Csak azért, hogy tudd: ami április 1-jén történt nálunk, azzal te is nyersz!
Tavaly év végén robbant a hír: a Disney meg akarja szerezni a Foxot, a világ egyik legnagyobb tévés és mozis cégét. A hír már nem csak hír, hiszen a megállapodást 2017 decemberében meg is kötötték, és ezzel egy olyan monstrum született, ami a filmipar 27 százalékát birtokolja. A Disney persze eddig sem tétlenkedett. Hogy egy előre kidolgozott stratégiát követett-e, vagy pusztán a kínálkozó lehetőségekre csapott le, azt valószínűleg csak a tűz közelében lévők tudják, de tény, hogy lépésről lépésre épült ki a birodalom.
A Disney Oscar-djas sikerfilmek mellett olyan franchise-okat is megszerzett, mint az Alien, a Ragadozó, a Simpson család,
a Family Guy vagy a Majmok bolygója, vagyis egyre több, inkább felnőtteknek szóló tartalmat birtokol. Sőt, a Netflixhez hasonló,
előfizetéses on-demand streaming szolgáltató, a Hulu többségi tulajdonához is hozzájutott, ami jó lehet a nézők szempontjából.Igaz,
itt még nincs döntés arról, hogy a Hulu inkább a családi vonalat követi-e, vagy a Netflix mintájára jó minőségű, saját sorozatok
gyártásába kezd, ami izgalmas versenyt hozhat a két cég között. És hogy mi a helyzet a felhasználókkal? Ha összejön a Disney
streaming-szolgáltatása, akkor a nézők már nemcsak a Netflixen élvezhetik a szinte korlátlannak ható filmélményt, ahol kiválasztani
is nehéz, hogy milyen filmet nézzen az ember az esti kikapcsolódáskor.
A Fox megvásárlásával a Disney saját streamingszolgáltatást indíthat és még nagyobbat haraphat ki a szórakoztatóipar tortájából.
„Nagy szívességet tesznek nekünk azzal, hogy megveszik a Jaguar-Land Rovert!” – mondta Bill Ford az indiai Ratan Tatának 2008-ban,
megállapodásuk megkötése után. Az eddig vezető út azonban nem nevezhető simának, sőt, a moziba illő csavarokat se nélkülözi.
Kezdjük a történetet a Tatával, India egyik legnagyobb konglomerátumával! Ha azt mondjuk, hogy nincs olyan területe a gazdaságnak,
ahol a Tata-„fiúk” ne lennének jelen, akkor nem hazudunk. A 150 éve, 1868-ban alapított cégcsoport ma már a teától a jódozott
sóig, az autóbuszoktól a szállodaiparig szinte mindenhol megtalálható, és gyakorlatilag folyamatosan bővül. A Tata Motors
1945-ben kezdte meg a működését vasúti mozdonyok gyártásával, de Magyarországon a legtöbben a teherautóikról ismerhetik, hiszen
ma is találkozhatunk ezekkel a járművekkel hazánk útjain. A vállalat 1998-ban gondolt egy nagyot, és úgy döntött, hogy itt
az ideje a személygépkocsik gyártásába is beszállni, amit a Tata Indicával tettek meg. Az Indica egy szupermini, gazdaságos
kisautó, és egyben India első saját fejlesztésű személyautója volt. Ami akár sikeres is lehetett volna. Akár, mert sajnos
nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ezért többen is azt tanácsolták a gyártónak, hogy adja el ezt a vergődő üzletágat.
Így kerül képbe a Ford, ami komoly vevőnek ígérkezett, és mint ilyennel, 1999-ben meg is kezdődtek a tárgyalások. A Tata vezetői
– köztük Ratan Tata – Detroitba utaztak, ahol a megbeszélések során Bill Ford száját állítólag az alábbi, nem túl szerencsés
mondat hagyta el:„Miért léptek be a személygépkocsi üzletbe, ha nem ismerték azt? Nagy szívesség lesz a részünkről, ha megvesszük
önöktől.” Az ominózus kijelentés után a Tata sértett vezetői hazautaztak, az Indica pedig maradt saját kézben. Sőt, az első,
sikertelen év után a gyártás elkezdett felfutni, és 2008-ra fordult a kocka: immár az amerikai óriás küzdött komoly problémákkal
– mit szépítsük a dolgot, a csőd szélén állt –, míg a Tata virágzott.
Ilyen körülmények között tett ajánlatot a Tata a Jaguar-Land Roverre (JLR), amit végül 2,3 milliárd dollárért szerzett meg a Fordtól. A sors fintora,
hogy a két luxusbrand azóta is szép profitot termel az indiai vállalatnak – 2017-ben rekordévet zártak 604 ezer darab eladott
autóval, amit leginkább a kínai kereslet növekedésének köszönhet a JLR, a cég értéke pedig megtöbbszöröződött a vásárlás óta.
A Jaguar új szuperjárművét épp Budapesten tesztelték februárban, és a legtöbb szakértő szerint a felhasználóknak is megérte az egyesülés, hiszen jók a motorok és szépek az új modellek.
Az indiai Tata megsértődött és végül nem adta el autós részlegét a Fordnak. Ki gondolta volna, hogy így jártak a legjobban?
Ha egy mozis-filmes cég megvásárol egy tévés-mozis vállalatot, vagy egy autógyártó egy luxusautó-márkát, az „hétköznapi” eset. Az Amazon és a Whole Foods története azonban teljesen más. Az Amazon a világ egyik legnagyobb „bazárja”, persze jó értelemben véve, ahol a könyvektől a kozmetikai cikkekig szinte mindent megtalálhat az ember gyorsan és kényelmesen, házhoz szállítva. A Whole Foods Market pedig egy amerikai bolthálózat, ami egészséges, organikus élelmiszereket értékesít az Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban. A termékeik egytől egyig „mentesek”: se tartósítószer, se cukor, se színezék, se hidrogénezett zsírok. Mivel manapság az ilyen élelmiszerek igencsak keresettek a fogyasztók körében, amiket akár online is meg tudnak rendelni, okos lépés volt a két, teljesen eltérő profilú cég 2017-ben létrejött egyesülése. Ráadásul ebben az esetben is konkrét, kézzelfogható előnyökhöz jutnak a vásárlók,
Az egyesüléseknek tehát – mint ahogy a fenti példák is jól mutatják –, elsősorban az ügyfeleket, fogyasztókat kell szolgálniuk:
a lényeg, hogy ők jussanak színvonalasabb szolgáltatásokhoz, minőségibb termékekhez, és ne csak egy hangzatos szlogen legyen
a „nekünk a vevő az első”.
Mindenki megnyugodhat, egy biztos: ezután sem fogunk sem autókat gyártani, sem rajzfilmeket készíteni. És biokaját sem fogunk árulni online. Ehelyett április 1-je után is csak azt csináljuk majd, amihez értünk: megóvjuk egymillió ügyfelünket a különböző kockázatok anyagi következményeitől.
Április 1-je után is figyelünk mindenre, ami fontos a számodra, hogy bármilyen helyzetben anyagi biztonságban érezhesd magad. Se többet, se kevesebbet nem ígérünk!