Hogyan éld túl a telet autókár nélkül?

Ezeket tartsd be!

4kerek_tel

Felkészültél a téli időszakra? Vagy te is „vakon vezetsz”, remélve, hogy semmi baj nem történik majd veled az utakon? Ne kövesd el azt a hibát, amit az autósok többsége: olvasd el, hogyan izmosíthatod meg magad a téli körülményekhez, és csökkentsd az esélyét a veszélyhelyzeteknek!

Bár a csillagászati tél majd csak december 22-én kezdődik, és – legújabb cikkünk írásakor – még a hidegebb idők is hezitálnak beköszönni, a felkészülést nem lehet elég hamar elkezdeni. A fagyponthoz közeli hőmérséklet, a jeges-havas csapadék és az egyéb speciális tényezők miatt ugyanis a téli autóvezetés nem intézhető el egy laza kézlegyintéssel. Mégis, sokan úgy gondolják, hogy ilyenkor nincs szükség extra odafigyelésre, és hogy a november-február közötti időszakban autópilótára kapcsolhatnak.

A volán mögött ülők többsége ugyanis elfelejti, hogy a megváltozott időjárási és útviszonyok miatt kisebb lehet az autó tapadása, ezáltal fékezéskor a jármű lassabban áll meg; cserébe veszélyhelyzetkor hamarabb is megcsúszhat. A tél egy sor veszélyes szituációt rejteget az autóba ülőknek, ezért mi még a jeges reggelek beköszönte előtt összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat, hogy…

…te is időben felkészülhess!

Mi várd rád az utakon, ha rossz az idő?

Ha megkérdezel egy szakit, hogyan kell vezetni télen, akkor nagy eséllyel azt fogja mondani, hogy „alapvetően ugyanúgy, mint nyáron”

…néhány apró, de fontos kitétellel! A kockázatokat persze sose tudod majd nullára csökkenteni, de sebaj, a lényeg az odafigyelés. Nem kell hó és havazás ugyanis ahhoz, hogy megcsússz az utakon (gondolj csak a fekete jégre), és még a hó/latyak is rejthet meglepetéseket (lásd a Slush planninget, amiről hamarosan beszélünk).

Ha csak az eső esik, akkor egész évben számolnod kell az aquaplanninggel – ilyenkor megszűnik az abroncsok és az útburkolat közötti kapcsolat, ezért a tapadás elvesztése miatt a jármű irányíthatatlanná válhat. Ha a hőmérő higanyszála nulla alá esik, akkor viszont az úton a szitáló csapadék miatt vékony (szinte láthatatlan) jéghártya képződhet, sőt, még a „biztonságosnak tűnő” hó alatt is rejtőzhet jég.

Jellegzetes téli probléma a Slush planning, vagyis a latyakra történő felfutás, amely egyes vizsgálatok szerint ötszörösére növelheti a halálos balesetek valószínűségét. Érdemes erre is figyelni.

blog-4kerek-tel-1

Ne csak a hóra gondolj: a téli autóvezetés egy sor veszélyt és kockázatot rejt magában, ezért extra odafigyelést követel meg a vezetőktől.

Mire kell figyelni, ha télen autóba ülsz?

1. szabály:

Készülj fel, amilyen gyorsan és amilyen jól csak tudsz. Az autódon téli gumik legyenek (ahogy a napi átlaghőmérséklet 7 fok alá csökken), mindig ügyelj a minél jobb láthatóságra és vezess óvatosan. A kocsiban legyen hólánc, takaró, továbbá:

  • jégkaparó és hólapát
  • elsősegélydoboz
  • sárga biztonsági mellény
  • izzókészlet
  • indítókábel
  • szerelőkesztyű
  • szerszámos doboz
  • vontatókötél
  • elemlámpa
  • törlőkendő (papír is jó)

valamint javasolt egy kanna benzin és ivóvíz is.

Érdemes lecserélni az ablaktörlő lapátokat; emellett ügyelj a szélvédőmosóra (mindig legyen jól feltöltve a tartály a téli változattal), ellenőrizd a hűtőfolyadékokat és a légszűrőt, valamint mindig figyelj a motorolajra.

Jó ötlet karbantartási listát is vezetni, hiszen így tudni fogod, hogy valóban mindent megtettél-e a téli felkészülés jegyében. Téli gumi vásárlásakor pedig ne csak a jó ár, hanem a jó minőség is számítson (nem a legdrágább és nem a legolcsóbb a menő, hanem a legjobb ár-érték arányú megoldás, és érdemes figyelni az ADAC tesztjeit is a témában). A régi, kopott téli gumi pedig ugyanolyan veszélyes, mint a nyári, ezért időben gondoskodj a cseréről.

 2. szabály:⁣

Ne csak az autódat, hanem magadat is készítsd fel a télre. Az egy dolog, hogy utánaolvasol a veszélyeknek, de érdemes kipróbálni a vezetéstechnikai tréningeket is, amiken gyakorlott szakemberek segítenek spéci gyakorlatokkal, hogy téged valós szituációkban már ne érhessen meglepetés.

Plusz tipp: a szokásoshoz képest indulj elő egy kicsit hamarabb, mert épp elég stressz ér az úton, nincs szükség még arra is, hogy a torlódás/dugó és az ebből fakadó késés miatt még rosszabb lelkiállapotba kerülj. Jégoldót pedig ne csak a kocsiban tarts, hanem a házban/lakásban is.

3. szabály:

Indulás előtt mindig tisztítsd meg az autódat; neked is látnod kell és téged is látnia kell a többi közlekedőnek. A havas autóról takarítsd le a vastag hóréteget (a jármű tetejéről is), a szélvédőről pedig kapard le a jeget. Amíg az autó melegszik (ehhez elég csupán néhány perc), addig nézz utána, mi vár rád az úton (a Google és az Útinform a jó barátod, de már szuper „civil” régiós Facebook-csoportok is vannak).

Használd a tompított fényszórót nappal is, hogy jobban láthasson téged a többi autós, viszont légy tekintettel másokra a ködlámpát illetően. Gyakori probléma, hogy egyes autósok úton-útfélen ezt használják, de a törvényi előírás világos: ezt csak korlátozott látási viszonyok között használhatod, ellenkező esetben tilos.

4. szabály:

Vezess óvatosan és körültekintően; ez a fogyasztás szempontjából sem hátrányos. Csinálj próbafékezéseket (ott, ahol ez nem okoz veszélyhelyzetet), így nagyjából sejteni fogod, milyen az autód aktuális tapadása, és készülj fel arra, hogy extrém helyzetben (leginkább jeges úton) induláskor az autó megcsúszhat. Sok szakértő azt javasolja, hogy ilyenkor kettesben célszerű elindulni, és a kuplungot is óvatosan kell kiengedni.

A jeges és hideg idő miatt gyorsan kialakulhatnak kátyúk, ezért még a jól ismert és sokat járt út is tartogathat számodra meglepetéseket. Tökéletes összpontosításra van szükséged; ez persze minden évszakra, minden pillanatra, minden körülményre igaz. Csökkentsd a sebességet, hogy időben le tudd reagálni a szituációkat, tartsd be a követési távolságot és vigyázz a hirtelen kormánymozdulatokkal.

5. szabály:

Ügyelj a kényelemre. Ne nagykabátban és gumicsizmában/hótaposóban vezess. A kényelmetlen holmik ugyanis komoly mértékben zavarhatnak, a diszkomfort pedig balesethez is vezethet. Nem bízhatsz csak az autódban és/vagy a gumidban; neked is tökéletes állapotban kell lenned (minden szempontból). Az ABS vagy ESP (ne adj Isten, a fékeid) még cserben hagyhatnak; te ne tedd ugyanezt magaddal.

6. szabály:

Mit csinálj a kanyarban? Alulkormányzáskor ne tekerj még a kormányon, inkább tartsd azt és óvatosan fékezz; túlkormányzáskor viszont ne fékezz, hanem kormányozz ellen a csúszás irányába.

A kanyar amúgy is kényes helyszín: dombos-hegyen szakaszon előfordulhat, hogy a kanyar után meglepetés várja az autóst egy korábbinál teljesen eltérő útfelülettel. Általános szabály, hogy nem szabad belefékezni a kanyarba, vagyis annak elérése előtt érdemes csökkenteni a sebességet (kivéve a fentebbi veszélyhelyzetben).

Tartsd észben: minél kisebb a tapadás, annál finomabb mozdulatokra van szükséged.

7. szabály:

Tankolással ne várj az utolsó pillanatig, és lehetőség szerint mindig legyen jól feltöltve a tank.

blog-4kerek-tel-2

Pánik helyett készülj fel: a téli autóvezetéstől nem kell megijedni, mert ezekkel a szabályokkal csökkentheted a kockázatokat.

8. szabály:

Fékezéskor csak óvatosan. Jóhiszeműen feltételezzük, hogy a korábbi szabályt betartottad, és csökkentett sebességgel vezetsz, ezért a veszélyhelyzet nem olyan aggasztó, mint 100-120 km/h-nál. Vészfékezésre persze bármikor szükséged lehet: ilyenkor ne tekerd a kormányt (azzal ugyanis csökkented a tapadást).

Ne feledd: a fékút télen általában hosszabb, mint optimális körülmények között, és ABS sincs még minden autóban. Ha azt érzed, hogy csúszni kezdesz, akkor vedd le a lábad fékről (így az autó ismét megtapadhat) és próbáld egyenesbe hozni a járművet. ABS hiányában pumpálva fékezz, és ne nyomd tövig…

Egy apró, de ijesztő adat: jeges úton a fékút 20 százalékkal is nagyobb lehet (ez 50-60 méter extra is lehet).

9. szabály:

Mit tegyél, ha elakadtál (hóban-sárban-latyakban)? Remélhetőleg jól felkészültél erre a pillanatra (lásd 1. pont), de azért pár dologra így is figyelned kell. Ha kell, hívj segítséget (érdemes ezért egy töltőkábelt is mindig a kocsiban tartani), és ha ki kell szállnod az autóból, akkor légy biztonságos távolságban az úttól. A láthatósági mellény pedig olyan, amilyen, de ugye, nem „divatbemutatóra mégy…”

A járművet – lehetőségeidhez képest – stabilizáld (a kézifék és egy kerék alá ékelt kő használatával).

Ha ezeket a szabályokat betartod, akkor csökkented a téli utakon rejtőző veszélyeket. Így már csak az marad, hogy kiválaszd a számodra és autódnak legjobban fekvő kötelezőt és cascót.

Őszi áreső a figyelmes autósoknak: kötelező és casco együtt, jelentős kedvezményekkel!