Északi design: kis skandináv bútor-sztori

Mitől ilyen sikeresek?

lakas_skandinav

A skandináv stílus az 1947-es design világkiállításon lett egy csapásra híres. A stílus jellemzői: egyszerűség, letisztultság, sok fa, kevés flanc, mégis felismerhetően ötletes megoldások. Magyarországon a svéd IKEA és a dán JYSK a legismertebbek – ennek a két sztorinak néztünk utána.

1943-ban egy 17 éves svéd fiú olyan jó eredményeket ért el az iskolájában, hogy édesapja pénzzel jutalmazta meg. „Fogd ezt a pénzt és költsd, amire szeretnéd” – mondhatta a büszke apuka, és a fiú nem édességre, játékokra vagy képregényekre szórta el a pénzét, hanem új vállalkozásba kezdett. Igen, hiszen nem ez volt az első (sikeres) próbálkozása.

A fiú fogta a neve kezdőbetűit (I.K.), hozzácsapta szülei farmjának (E.) és a közeli falu (A.) nevének a kezdőbetűit, majd megalapította az IKEÁ-t. A közel nyolcvanéves multinacionális cégnek ma már Hollandiában van a központja, és az több mint kétszázezer munkavállalót foglalkoztat 52 ország 423 üzletében.

Az IKEA 2018-ban 37,05 milliárd eurós árbevételt produkált, és a vállalkozásnak a kultúrára is hatása van; mém, sőt, hivatkozási alap; aminek a nevét említve szinte mindenki tudja, miről van szó és hogy a cég miért is olyan különleges, még az Egyesült Államokban is, ahová egy külföldi vállalatnak igencsak nehéz bejutnia...

Kezdetben vala toll, pénztárca, képkeret

… bútor pedig egyelőre sehol. Az IKEA az első években szinte egyedül csak az árfekvését tekintve hasonlított a mai vállalkozásra. Ingvar kezdetben nem tudta, mivel akar foglalkozni, de azt legalább ügyesen csinálta, és a cég két év alatt akkorát nőtt, hogy Ingvar már nem bírta egyedül. Ha kellett, Párizsból hozott kölcsönből íróeszközöket, a vásárlóknak ingyen kávét szolgált fel, és az IKEA postai úton juttatta el a termékeket a vásárlókhoz (még a tejesember is fuvarozott). De az első bútor megjelenésére 5 évet kellett várni; viszont megérte: a kimagasló érdeklődés miatt folyamatosan bővült a választék, és hamarosan saját katalógusa, valamint bemutatóterme lett a cégnek.

Mi volt a siker titka?

Egy marketinges mondás szerint: az árversennyel az a legnagyobb baj, hogy megnyerheted. Ez nem volt másképp az IKEA esetében sem, és a mind alacsonyabb áraknak minőségi romlás lett a vége. A megnyílt bemutatóteremben viszont a vásárlók élőben is megnézhették a cég bútorait, és az IKEA be tudta bizonyítani, hogy azok jobbak, használhatóbbak, kényelmesebbek, mint a konkurens termékei, így nem volt szüksége arra, hogy folyamatosan lenyomja az árait.

A legnagyobb innovációt, a lapos csomagolású és összeszerelhető bútorokat is a kényszer szülte: a beszállítók (a konkurensek nyomására és az alacsony árak miatt) bojkottálni kezdték az IKEÁ-t. „Rendben” – mondta Ingvar, és úgy döntött, hogy akkor a cég úgy saját maga tervezi majd meg a bútorjait.

A JYSK-sztori, és ami mögötte van

A piac éléről szinte lehetetlen leszorítani az IKEA-t, de a cégnek bőven akadnak konkurensei: a vikinginváziót erősíti a dán JYSK is.

A JYSK-öt pont negyven éve, 979-ben alapította egy Lars Larsen nevű dán úr Aarhusban, és a nemzetközi kiskereskedelmi láncnak ma már több mint 23 ezer dolgozója van 52 országban, évi 4 milliárd dolláros árbevételt produkálva. Ingvar Kampradhoz hasonlóan Larsen úr sincs már sajnos közöttünk, ő idén augusztusban hunyt el 71 évesen. Közös vonása volt Kampraddal, hogy ő is egy igazi ötletgyáros volt, akinek kevés pénzből kellett felvennie a versenyt a konkurenseivel.

Ha viszont valamiben látványosan különbözött az IKEA-alapítótól, az az volt, hogy Larsen évtizedeken keresztül maga szerepelt a JYSK dán reklámjaiban, ezért az országban nem csak névről, de arcról is jól ismerték. És amíg az IKEA-t a Billy könyvespolc tette híressé, addig a JYSK a Danny vezette be a világpiacra, amit persze – összhangban a cég szándékaival – olcsóbban lehetett megvásárolni. Larsen úrról is úgy tartották, hogy mindig van egy jó ajánlat a tarsolyában, ezért aki a JYSK-nél gyakori vendég (például feliratkozott a hírlevelükre), az rendszeresen találkozhat a csábító kedvezményekkel.

Az első, aarhusi üzletet az alapítástól kezdve mintegy 2800 követte (Dániától az Egyesült Királyságig, Ciprustól Azerbajdzsánig, Dubaitól Thaiföldig), a cég neve pedig azt jelenti, hogy a Jütland-félszigetről származó. Az IKEA-hoz hasonlóan így Lars Larsen is jelezni akarta a kötődését, így nem meglepő, hogy az alapító olyan pozitív értékeket rendelt a márkához, mint az alaposság, az őszinteség és a szerénység.

A JYSK ugyanazzal hódít, amivel az IKEA is: egyszerű, skandináv bútorok és kiegészítők – kiemelten a hálószobára fókuszálva.

A JYSK-ben nem kapsz meg minden bútort, nem is ez a célja. Viszont dekorációért, apróságokért, sokkal sűrűbben is ugrunk be az amúgy sokkal több, és bevásárlóközpontok mellett lévő boltjaikba.

Aki pedig még ennél is apróbb skandináv ötletekre vágyik, annak Flying Tiger boltjait ajánljuk, szeretettel.

Nyerj 50.000 Ft értékű JYSK-utalványt

Ha 2019. december 15-ig online UNION Otthonbiztosítást kötsz, megnyerheted a 6 db 50.000 Ft-os JYSK-utalvány egyikét. Itt az ideje, hogy kicsit ne a csinosítgatásra, hanem a biztonságra költs. A lakásdekort pedig nyerd inkább meg!