Internetes sikerek: vlogok, blogok, szerelmek

Az online világ varázsa

szines_vlog_blog

Kiket tett ismertté és sikeressé itthon az internet? És mit hozhat egy YouTube-os vagy Facebook-os siker a konyhára? Self-made sztorik Pamkutyától Nyáry Krisztiánon át Oravecz Nóráig.

Láttál már olyat, hogy egy biztosító folyamatosan hétköznapi, az embereket érintő témákban blogol? Naná, hogy láttál, hiszen most is épp egy biztosító blog-cikkét olvasod.(És hogy vlogol? Olyat még nem, de ne aggódj, hamarosan jövünk videóblogunkkal is!)

Az internet alaposan átalakított mindent, és ez így jó. Hogy mást ne mondjunk, a sztárok ma már az interneten születnek. Jó, nem mind, de nagyon sok. Egyre több és több.

YouTube-sztárok, előre!

Hosszú Katinka még nem a YouTube-on úszik, de a Gemius legújabb itthoni kutatása szerint a 10-19 éves fiatalok körében a legkedveltebb 10 híresség közül ma már 8 jútúber, azaz vlogger, azaz YouTube-on rendszeresen videókkal jelentkező személy.
YouTube.
Nem mozi, nem tévé, nem színház.

És bár a 10-19 éves korosztály nem kimondottan homogén csoport, az eredmény valószínűleg lefelé egyre ilyenebb, azaz egyre több a jútúber. Ahogy felfelé viszont még kissé „klasszikusabb”: a 20-29 évesek között az arány 4 a 10-hez, de a húszas listán is nyolcan vannak jútúberek.

És hogy kik ők?

Ha szülőként olvasod ezt a cikket (és erre jó esély van), és fogalmad nincs, hogy mi a fenét is néz a gyereked, akkor egyrészt ideje sürgősen bepótolni hiányosságaidat, másrészt viszont cseppet sem kell megijedned. Mert bármennyire is úgy tűnik, hogy a világ egyre kevésbé kultúra-orientált, hogy egyre több az igénytelenség a médiában, ezek a magyar YouTube-sztárok simán rácáfolnak a sztereotípiákra.

Szirmai vs. Dancsó

A 10-19 éveseknél első helyen álló Szirmai Gergő (Hollywood Hírügynökség nevű csatornáján) például ha nem is művészfilmeket elemez, de mozis videóblogja okos, szellemes és ízléses is, messze nem agyhalott tiniknek, számos olyan szót használva, amelyekről már-már azt gondoltuk, kihaltak a magyar nyelvből. 361.000 feliratkozója van, ám a videók nézettsége is legalább 200.000 körül van, sőt, van, hogy ennél lényegesen több. És ha végiggondoljuk, hogy mekkora a megcélzott (de legalábbis elért) korosztály létszáma, akkor döbbenünk meg igazán: gyakorlatilag Szirmai Gergőt ebből a korosztályból mindenki nézi.

A nagy konkurens, és a legismertebb /blog/ vlogger, Dancsó Péter, aki alapvetően szintén filmes videóival lett népszerű, öregedni látszik (idén 29) – a 10-19 éves korosztálynál már csak a 7.
Igaz, a 20-29-eseknél még 3.

Tegyük hozzá, Dancsó az első aki vlogolással valódi médiakarriert tudott csinálni – a Viasaton vezetett Nethuszár címen, épp vloggereket bemutató műsort. És ha jól sáfárkodik tehetségével és ismertségével, aligha kell félteni. Hogy Dancsó mekkora sztár, azt jól mutatja, hogy a műfaj seregszemléjén, az OVS Fesztiválon megőrültek érte a rajongók. Ha nekünk kellene választani, hogy Szirmai vagy Dancsó, utóbbi közel 600 ezer feliratkozója ellenére inkább Szirmait választanánk, de ez tényleg ízlés kérdése.

blog-body-ovsfesztival

Dancsó Péter és rajongói a 2015-ös OVS-fesztiválon – Dancsó pont olyan mint egy rocksztár.

A 10-19 évesek listáján 2., a 20-29 évesekén első: a Pamkutya nevű formáció tud valamit.

Pama, Pista, Béla

Ami a mai negyven-ötveneseknek a Voga–Turnovszky, a kicsit fiatalabbaknak az Irigy Hónaljmirigy, az a mai fiataloknak a Pamkutya. Bár számos, Pama nevű pulikutyájukkal készített videójuk is van, a duót kétségkívül ötletes, sőt, helyenként zseniális pop-paródiáik tették híressé. A Gangnam Style-ra íródott „Ne facebookozzá!” kétségkívül a legismertebb videójuk, de a Rakpart-, a Frozen vagy épp a Dark Horse-paródiáik annak ellenére intelligensen szellemesek és jók, hogy Béla (ez persze csak művésznév, másikuk Pista) nem intonál tökéletesen. Hamis, na.
Nem véletlen, hogy minden videójuk többmilliós nézettségű.
Bár a szám csalóka, hiszen a dalokat az emberek inkább nézik meg többször, mint a vloggereket. A 434 ezer feliratkozó a reálisabb szám, de hogy ma Magyarországon 30 alatt mindenki ismeri őket, abban biztosak vagyunk.

Mindkét korcsoportnál ott van az élmezőnyben a JustVidman néven vlogoló fiú, akiről meglehetősen keveset tudni (csak a hangját adja a videókban), de ő a YouTube Bödőcs Tibora – néha teljesen hétköznapi, néha egész abszurd témákról beszél, hatalmas intelligenciával és elképesztő humorral. Az utóbbi időben pedig olyan egyszerű, de épp ettől egyedi animációkkal, ami abszolút egyedivé teszi a munkáit. Közel 380 ezer feliratkozó és akár egymilliós nézettség – mivel humoros videókról beszélünk, itt is megnövelheti a számot a többszöri nézés.

blog-body-rajongokfelismerik

Vidman arcát és nevét sem ismerjük, de ezt a minden rajongó azonnal felismeri.

Van-e ebben pénz? Van-e ebben pénz?

Nem véletlen, hogy a MediaMarktban is lehet már kapni a fent nevezett vloggerek merchandising-termékeit, itt pedig minden rajongó kedvére válogathat: http://videosbolt.hu/.

Mit lehet ezzel a népszerűséggel kezdeni?
Hoz-e pénzt a konyhára?

Hozhat, de nem rengeteget.
Először is be kell kerülni a YouTube partner-programjába, onnantól pedig lehet osztozni a bevételeken. A magyar videósok ezekkel a nézettségekkel néhány tíz-, esetleg egy-kétszázezer forintot kereshetnek egy átlagos hónapban. Ebből senki sem lesz milliomos, de azt gondoljuk, ha valaki azért kezd vlogolni, hogy pénzt keressen vele, az nem is viszi semmire. Pláne Magyarországon.

A tehetség utat tör magának – szokták mondani, és ugyan ma még nem tudni, hogy Vidman 5-10 év múlva ismert lesz-e, de hogy sikeres ember a saját területén, abban egészen biztosak vagyunk. A jó vloggerség titka ugyanis a tehetség és az ötlet mellett a munka iránti alázat is. A sikeres jútuberek tényleg csak azt engedi ki a netre, ami valóban jó. De a neten máshogy is lehet valaki sikeres, nem csak a YouTube-on.

Pamflet vagy kultúra?

A nagy konkurens Facebooknak köszönhetjük például Nyáry Krisztián könyveit. A siker egyetlen, ismerősöknek szánt Facebook-bejegyzéssel kezdődött, és immár a 5. könyvnél tart. És bár sokat és sokan vitatkoznak rajta, hogy az egykori egyetemi tanársegéd, majd főpolgármesteri sajtófőnök könyvei komoly munkák-e vagy pamfletek, tegye föl a kezét az, aki minden Nyáry által feldolgozott sztorit ismert. A kezdeti szerelmi tematika után a hősies romantika jött, majd most újra a szerelmi szálat veszi föl a festők és múzsáik sztorijaival.

Nyáry kommunikációs szakemberként nagyon jól bánik a közösségi médiával – személyes profilján (amit 45 ezren követnek) jól adagolja személyes dolgait, írói és szakmai munkáját (jelenleg a Líra kreatív igazgatója), miközben párhuzamosan igyekszik brandet építeni Nyáry Krisztián könyvei néven. De nem véletlen, hogy itt csak 14 ezer like-oló van. Mivel könyvei folyamatosan a bestseller-listák élén állnak, azon szerzők közé tartozik, akiknek egészen biztosan anyagilag is bejött a könyvírás. Mert amúgy ez nem nagy üzlet: a szerzők sokszor nemhogy honoráriumot nem kapnak, de előfordul, hogy magunknak is be kell szállniuk a kiadásba. Hogy mégis miért van ennyi könyv a piacon, arról majd máskor.

blog-body-mindenkonyvbestseller

Nyáry Krisztiánnak immár az 5. könyve jelenik meg karácsonyra – mindegyik a bestseller-lista élén landolt.

Viki vs. Nóra

Sikersztori Bihari Viktóriáé is. Az egykor Tékasztorik című blogot http://tekasztorik.blog.hu/ író lány (nő) ma a Facebookon osztja meg akár legbensőbb titkait és félelmeit követőivel – egyfajta anti-Oravecz Nóraként.

56 ezer követő azt jelzi, nem csak az igénytelenségre van igény – Bihari vicces, okos, művelt, de mindezt olyan prolivilágba ágyazza, hogy az embernek néha Hofi Géza jut az eszébe. Bihari legtöbbször csodás öniróniával ír saját magáról és reménytelen pasizási kísérleteiről, de nem ritka, hogy nagyon fontos társadalmi témákban is rendet vág. Nem csoda, hogy életéről részben közösségi finanszírozással film készül, bármily meglepő – Tékasztorik címmel.

De nem csak a színvonalas lehet sikeres. Itt van rögtön Oravecz Nóra példája. Őt is a Facebook tette sikeressé, és még nem ejtette fenékre.

Oravecz egyetlen blogbejegyzéssel lett ismert (az eredeti link már nincs meg, de itt megleltük: http://sosefeledd.hu/hova-kurvultok-csajok/). A bejegyzés 2011 júniusában született, több, mint 16.000 megosztást ért meg, és több mint százezren olvasták pár nap alatt. Oravecz azonban nem maradt egybejegyzéses szerző. Pillanatok alatt megkerülhetetlen márkát épített saját magából. Ma már Portugáliában él, hogy meddig, nem lehet tudni, de ez nem gátolja meg abban, hogy a kritzálók által semmitmondónak nevezett, főként szerelmi bölcsességeit megossza lelkes követőivel. Mi több, immár a Huffington Poston is blogol, mint „Influencer Marketing and Content Specialist”, bármit is jelentsen ez.

Sikertörténetének megismeréséhez talán az a legjobb, ha idemásoljuk Facebook-oldalának bemutatkozó-részét:

„Lifestyle blogger, bestseller író, 2013 augusztusa óta 7 könyvet és több tízezer eladott példányt jegyeznek a neve alatt. Facebook oldalát több, mint 165 000-en követik, bejegyzései naponta több, mint 100 000 követőjét érik el. Nevéhez kötődik hazánk első self-publishing sikerkönyve. Gyakorlott előadó, az elmúlt három év alatt legalább 100 teltházas inspirációs előadás áll a háta mögött nemcsak itthon, de a világ számos pontján. Többek között Münchenben, Brooklynban, Londonban, Romániában és Szlovákiában is tartott író-olvasó találkozót, előadásokat. Bejegyzései témája alapján gyakran hívják reggeli műsorokba. Saját felületein kívül a Huffington Postnak is ír, ahova maga az alapító, Arianna Huffington invitálta, aki Nóri tartalmait több alkalommal is megosztotta közösségi oldalain. A Bridge Budapest ösztöndíjasaként 2014-ben 3 hónapot töltött az Egyesült Államokban, ahova azóta is visszajár, hogy a legjobbaktól tanulhasson és népszerűsítse a startup kultúrát Magyarországon, amit blogján és Élet másképp c. könyvében meg is tett. Szabadidejében nemzetközi véleményvezérekkel dolgozik. A TV2 Akadémia blogger kurzusának oktatója. Idén negyedik éve váltja valóra olvasói álmát a Karma projekt keretein belül. Folyamatosan járja a világot, hogy interjúkat készítsen, vagy épp a legjobbaktól tanuljon, Elizabeth Gilbert, Arianna Huffington, Oprah Winfrey, Deepak Chopra eseményein, workshopjain, előadásain, oktatásain is járt már. Jelenleg Lisszabonban él.”

Oravecz sikerének titka nem csupán a szerencse, de az akaraterő és a szorgalom, aki kritizálja (és sokan teszik), elfeledkezik arról, hogy milyen hihetetlen alázat és milyen embertelen mennyiségű munka van emögött.

Hogy meg fog-e élni belőle hosszú távon? Vannak kételyeink, de amit ebből most ki lehet facsarni, azt biztosan megteszi. És akkor nem beszéltünk még a „self-made szakácsokról”, akik a gasztro-hypenak köszönhetően lettek bloggerekből sikeres médiaszemélyiségek: Mautner Zsófi, Szatmári „Főzelékes” Feri, Havas „Lila Füge” Dóra és társaik.

Hogy kinek jön be a (bármilyen) blogolás, előre nem lehet kiszámolni. Azt is mondhatnánk (bár kissé átlátszó, de igaz), hogy a blogolás nem egy életbiztosítás. Csak erre nem lehet alapozni. De ha valaki úgy érzi, tehetséges valamiben, ki ne hagyja. Csak közben tervezzen előre.