Korrepetálás, különórák, szakkörök, edzések, drámafoglalkozások – mikor teszünk jót a gyerekkel: ha minél több ilyenre járatjuk vagy ha békén hagyjuk? Kicsit körbejártuk a témát.
Sok mindent el lehet mondani a mai magyar iskolarendszerről, de azt, hogy a gyerekek unatkoznának benne, azt aligha. A mindennapos testnevelés és az erkölcstan-hittan páros kötelezővé tétele óta olyannyira megnőtt a diákok óraszáma, hogy már általános iskolában is „normálisnak” számít a 7., sőt, akár a 8. óra is. Nem csoda, ha a gyerek utálja az iskolát. Van, ahol még a 0. óra is játszik – és mi meg csodálkozunk, hogy a gyerekeink nem nagyon szeretnek iskolába járni. Pedig legyünk őszinték, már mi sem nagyon szerettünk.
A kölkök olyan mennyiségű házi feladatot kapnak, hogy simán ráhúzhatnak a napköziben vagy otthon még 2-3 órát, és akkor még nem biztos, hogy készültek is a tananyagból. Számoljunk csak! Hat-hét óra az iskolában, meg két-három óra még otthon, a kettő között egy ebédszünet, összesen 9-11 óra, amit a gyerek csak az iskolai kötelező teendőivel tölt – ismételjük: 9-11 óra!
Ma Magyarországon 8 órás munkanapok vannak, tehát kevesebbet kell dolgoznunk, mint amennyit a gyerekek tanulnak egy nap.
Durva?
Durva.
És nem igaz, hogy a tanórák egy része lazulás, mert ezt maximum a heti 1-1 órában megtartott osztályfőnöki és erkölcs/hittan
óráról mondhatjuk el. De rajzórán, technikán vagy éneken már igenis koncentrálni kell.
Agyon vannak terhelve.
És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy a gyerekeknek hétvégén is legalább az egyik napot tanulással kell tölteniük, ha biztosan jó jegyeket akarnak szerezni. A gimnáziumokban sem jobb a helyzet, sőt, a magyar iskolarendszer valamiért úgy gondolja, hogy a nagyobb gyerekeket egyre jobban és jobban lehet és kell is terhelni.
A gyerekek hulla fáradtak, nem csoda, hogy legszívesebben az iskolában aludnának az amúgy kényelmetlen széken és padon.
Miközben számtalan szakértő állítja, hogy a gyerekekbe kényszerített tudás nagy része meg sem marad, olyan, mintha nem is tanítottuk volna. És, hogy még tovább tetézzük, az általános iskola felső tagozatán tanultakat a gyerekek középiskolában újra megtanulják, elölről. A kizsigerelt és hullafáradt gyerekekre ráférne a kikapcsolódás és a kultúra is, igen ám, de mikor? Hétvégén tanulniuk is kell, hétköznap pedig 9 órakor már aludniuk illene, hogy másnak 6-kor vagy legeslegkésőbb 7-kor pihenten ébredjenek – függően attól, hogy milyen messze van az iskola. Pedig nem volna normális tizenéves gyerekeket esténként színházba, moziba, koncertre, ne adja isten meccsre vinni? Dehogynem! De akkor mikor bújnak ágyba? A poroszos rendszer pont ezekre ad legkevésbé lehetőséget.
De ami ennél is nagyobb baj, hogy a gyerekekből a legkevésbé a kreativitást csalogatja elő a magyar oskola. Az a szülő, amelyik jól akarja nevelni a gyerekét, egyrészt igyekezzen cinkosa lenni: a fentiek alapján nem kell talán magyarázni, hogy a fáradt, kiégett gyerek igenis szülői támogatása és megértésre vágyik. Vekerdy Tamás gyerekpszichológus, aki egy cseppet sem híve a mostani (és immár évtizedek óta változatlan) rendszernek, úgy véli, a szülő igenis akkor jó szülő, ha egy határig összekacsint a gyerekkel, az iskolával szemben is, ha kell.
Vekerdy Tamás évtizedek óta magyarázza nekünk, miért rossz a magyar iskolarendszer, de hiába, semmi sem változik. A tanácsaira azonban érdemes odafigyelni.
Ez ugyanis a dolga. De nyilván csak addig a határig, ameddig ezzel nem okoz kárt – az gimnáziumi felvételi (akár 4., akár 6., akár 8. osztály után jön is) például igenis fontos, és még ha nem is a csupa ötös osztályzat a legfontosabb dolog az életben, az, hogy a gyerek jó iskolába, jó pedagógusokhoz kerüljön és több esélye legyen az életben, szintén fontos szempont. Sőt. Most legyünk okosak. De a gyereknek nem csak a sima iskolai elfoglaltsága van. Korrepetálás, különóra, kreatív foglalkozások, sport vagy tánc – ezeket mind-mind bele kell tudni zsúfolni a már amúgy is fullon lévő napirendbe. Kezdjük azzal, ami a legégetőbb: a korrepetálással.
Miért is van rá szükség?
Mert az iskolának nem sikerül az előírt óraszámban megtanítania és megértetnie azt, amit meg kellene.
Igen, itt se a gyerekre haragudjunk. Akár jobb képességű, akár nem, bizony nem kellene külön is foglalkozni vele – legalábbis
nem ilyen irtózatos módon iparági szinten.
A magyar iskolarendszer legneuralgikusabb tantárgya jó ideje a matematika. Ez ugyanis olyan tárgy, amit csak igazán jó tanárok képesek a gyerekekkel megértetni és megszerettetni. Nem elég ugyanis leadni a könyvet – a matek nem tanulható ugyanúgy, mint mondjuk a történelem. Megkérdeztünk több, korrepetálást vállaló tanárt, és a vélemények teljesen egyértelműek: a matematikaoktatás válságban van.
Lehet, hogy elsőre furcsának tűnhet, de az a gyerek, aki utálja a matekot, lehet, hogy imádná, ha jó kezekbe kerülne.
Azon gyerekek jó részéről, akik úgy kezdenek el korrepetálásra járni, hogy utálják a matekot, hamar kiderül, hogy ha megértik és felfedezik a szépségét, szeretni is fogják, sőt. Nyilván vannak olyan gyerekek is, akik valóban nem értik a matekot, de a tapasztalatok szerint furcsa módon nem ez a jellemző.
Baj van matek-fronton.
Sajnos ez annak „köszönhető”, hogy egyre kevesebb az igazán jó matematika-tanár. Ha gyermeke nem szereti és/vagy nem érti a matekot, javasoljuk, hogy gyorsan keressenek egy jó magántanárt – nagyon sokan ezt csinálják, nem eredménytelenül. Kurrens piac: a legjobb korrepetitorok keményen be vannak fogva, úgy lehet időponthoz jutni, mint egy jó magánorvosnál.
Még a legolcsóbb tanár is 4-5 ezer forintot kér óránként, ami egy hónapban (csak heti egy alkalommal számolva) 20 ezer forint. De ennyit biztosan megér az az öröm, hogy nem kell hallgatniuk az utálom a matekot mondatokat és nem nekünk kell küzdeniük a gyerek egyenletivel vagy szöveges feladataival. Természetesen más tantárgynál is szükség lehet korrepetálásra, magyarnál, történelemnél vagy akár nyelveknél, de a matematikánál semmi nem kurrensebb, és nem is drágább.
Hogy ki lehet korrepetáló tanár? Bárki. Ezt csak a mi meglátásunk szabályozza: de nem kell feltétlenül gyakorló pedagógusnak lennie, sőt, lehet, hogy jobban járunk egy frissen végzett és lelkes egyetemistával. A tanárok amúgy is hasonlóan fáradtak, mint a gyerekeink. De ha már feltétlenül ragaszkodunk a tapasztalathoz: a nyugdíjas, vagy a nyugdíj közelében lévő tanárok remek felkészítők lehetnek és talán (anélkül, hogy bárkit megbántanánk ezzel) szakmailag erősebbek, mint fiatal kollégáik egy része.
Szerintünk, szülők szerint nem. Ezért gondoljuk fontosnak, hogy járjon sportolni és legalább egy különórára is a gyermek. Már aki megengedheti magának.
A sportolás kimondottan költséges lehet. Mert hiába a napi testnevelés óra, ha ott valójában kellő infrastruktúra hiányában a folyosón rohangáltatják a gyermeket. A választott sporttól függően a tagdíj mellett a felszerelés és az esetleges versenyekre való utazás havi több tízezer forint is lehet. Jó, nem kell a gyereket teniszezni vinni, de a legegyszerűbb fociban is gyorsan növi ki a kölyök a cipőt és a ruhát. Nem olcsóbbak feltétlenül a lányosabb sportok és táncok sem, aerobikra vagy balettra szintén költeni kell. Mondhatjuk, hogy sokat lehet spórolni, ha a gyerek nem jár sportolni (ez még versikének is elmegy), de valójában nem használunk vele: a küzdeni tudás, az akaraterő olyan erények, amelyeket máshol nem igazán lehet elsajátítani, és bizony a gyereknek a levegőre és/vagy mozgásra is szüksége van. Edzésnapokon ne is próbálkozzunk esti programmal, a legtöbb gyermek 8 órakor garantáltan kidől. Pláne, ha úszni jár, ott ugyanis az edzések jó része korábban van, mint a 0. óra. És nem biztos, hogy (magyar úszósikerek ide vagy oda) a korán kelő gyerek tutira aranyat lel.
Akár sport, akár más különóra – csak olyanra járassuk a gyereket, amiben valóban örömét leli, a muszájból épp elég az iskola.
Nyilván vannak olyan gyermekek is, akik kevésbé ügyesek, így nem sok esélyük van sportolni, pláne nem csapatsportágban. Az ő szüleik jártak talán a legjobban, mert nem kell egyesületbe járniuk, de kisebb-nagyobb túrákat vagy focizásokat mindenképp iktassunk be a napirendjükbe, és utóbbit lehetőleg ne a FIFA17 formájában. Korrepetálás pipa, sport pipa, már csak valami különóra kellene a gyereknek, ami nem baj, ha kreatív foglalkozás.
Bizony, a már sokat szidott magyar iskolarendszer pontosan ezt nem adja meg: nem hozza ki a gyerekből a kreativitást. Lehet ez különóra: zene, rajz vagy nyelv, de a legfontosabb, hogy a gyerek élvezze. Egy drámafoglalkozás vagy egy rajzóra, esetleg egy lovaglás lehet a hét fénypontja is, sőt, akkor választottunk jól, ha az, és a gyerek alig várja, hogy mehessen. Képzeljük csak magunkat az ő helyébe, rögtön megértjük, miért van szükség ilyen foglalkozásra is. Ha azonban a lurkó nem szeret mondjuk hegedülni vagy sakkozni, de mi csakazértis erőltetjük, nem biztos, hogy jót teszünk vele.
Nincs olyan gyerek ugyanis, akinek ne lenne kedvence: épp csak meg kell találni.
A legfontosabb, hogy legyünk türelmesek. Lehet, hogy két-három dolgot is passzolnunk kell, amíg rátalálunk az igazira, de érdemes keresgélni.
Ja, hogy ezek a különórák is sokba vannak? Persze, havi 10-12 ezer forint újabb kiadással számolhatunk, még akkor is, ha iskolán belüli foglalkozás és nem nekünk (vagy a nagyszülőnek) kell rohangálni hétköznap délutánonként. Ha pedig azt kérdezik, a három dolog (korrepetálás, sport, különóra) közül melyiket ne hagyjuk el, mi azt mondjuk, azt, amelyiket a gyerek a legjobban élvezi. Ez akár a matek-korrepetálás is lehet, bármilyen furcsa is. Mert a lényeg, hogy ő jól érezze magát a bőrében.
Bárki bármit mond, akkor lesz sikeres felnőtt is. Ha pedig sikeres felnőtt lesz, vélhetően anyagi gondjai sem lesznek, és
legalább olyan jó befektetés a jól választott iskola vagy a jól választott különóra, mint a valódi pénzügyi befektetés.
De ezzel senkit sem akarunk lebeszélni az utóbbiról – sőt.