2021-ben a novembertől március végéig tartó síszezonban már 587 ezer magyar kereste fel a legnépszerűbb európai terepeket; a tavalyelőtti évben pontosan 40 ezerrel több honfitársunk csatolta fel a sílécét vagy a snowboardját, mint a 2017-es szezonban - derül ki Laurent Vanat svájci gazdasági elemző évente megjelenő, a nemzetközi síturizmusról megjelenő tanulmányából. A becslések szerint a hazai síelők és snowboardozók több mint kétharmada köt utasbiztosítást, ráadásul az óvatosság most különösen indokolt: a legfrissebb statisztikák szerint ugyanis a biztosító átlagosan harmadával többet, mintegy 200 ezer forintot fizetett ki idén a síbiztosítással rendelkező károsultak számára. Egy extrém síbaleset költsége azonban akár duplájára, közel 4 millió forintra is drágulhatott az elmúlt években. De mire is fizet egy naponta és fejenként durván ezer forintba kerülő síbiztosítás?
Talán már meg sem lepődünk azon, hogy az elmúlt egy évben felpörgő infláció a síbiztosítások piacát sem kímélte. Míg ugyanis
a tavalyi szezonban az UNION Biztosító átlagosan 150 ezer forintot fizetett ki a síelés során megbetegedő vagy balesetet szenvedő
ügyfelek ellátására, illetve a különböző anyagi károkra (például a poggyász vagy a sífelszerelés eltűnésére, vagy az autó
meghibásodására), addig a biztosító legfrissebb statisztikái szerint az idei szezonban már 50 ezer forinttal többet, átlagosan
200 ezer forintot teljesített az UNION minden egyes kárbejelentés után.
Az egyes esetek között persze milliós különbségek is lehetnek, és időnként még ennél is nagyobb volt az infláció mértéke
- mutatják az UNION Biztosító statisztikái.
„Ausztriában például extrém áremelkedésekkel találkozhatunk: az a helikopteres mentés, ami 2019-ben még 4 ezer euró, azaz
mai árfolyamon mintegy másfélmillió forint volt, az idén februárban már 8-10 ezer euróba, azaz akár közel 4 millió forintba
is kerülhetett. Nyugati szomszédunknál a magánellátók is drágultak 2019-hez képest, igaz, az előbbinél kisebb mértékben, mintegy
25-30 százalékkal” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője. „Amennyiben nincs Európai Egészségbiztosítási
Kártyánk– és azt kiegészítő síbiztosításunk különösen drága hely Ausztria: egy járóbeteg-ellátás 500-700 euróra, míg egy műtét
átlagosan 16 ezer euróra rúg” - teszi hozzá.
A magyar síelők és snowboardozók körében Ausztria a legnépszerűbb, amit Olaszország, Szlovákia, Franciaország pályái követnek,
és mostanában kezd népszerűvé válni Szlovénia is. Ausztriában jellemzően állami ellátók üzemelnek a sípályák mellett, ezek
kisebb összegű – 500 euró alatti – ellátások esetén az ingyenesen kiváltható Európai Egészségbiztosítási Kártyát (EEK) részesítik
előnyben, ezért az utasbiztosítás mellett érdemes ezt is magunknál tartani.
“Nyugati szomszédunknál azonban a helikopteres mentés sok helyen magánkézben van, ami miatt gyakran indokolatlan esetben is
így viszik le a síelőket a hegyről. Nemrég például egy fiatal fiúnak leesett a vércukra a sípályán, a magánszolgáltató helikoptere
pedig 5500 euróért (mintegy kétmillió forintért) vitte le a hegyről, hogy adjon neki egy kólát és egy szelet csokit. Egyre
gyakoribb az is, hogy a sízők a pályák hivatalos zárása után, utolsó csúszásként eltévednek. Egy ilyen esetben a sífelvonót
üzemeltető társaság akár több százezer forintot is elkérhet azért, hogy a bajba jutott síelőt lehozza a hegyről” - mondja
Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.
Franciaországban a komolyabb sérülések esetén állami intézmények látják el a sérülteket, tehát ott is hasznát vehetjük az
EEK-nak, viszont az ellátás költsége 30 százalék önrészt tartalmaz, amit csak az utasbiztosítás fedez. Szlovákiában pedig
idén jelentek meg a síterepek mellett a magánellátók, amelyek nem fogadják el az EEK-t, ráadásul északi szomszédunknál a költségek
nemzetközi viszonylatban is igen magasak.
Súlyos összegek vándorolhatnak ki a zsebünkből, ha nincs biztosításunk. De mit fizethetnek a biztosítók akkor, ha van?
Egy komolyabb sérülés esetén
Sokan szeretnek a zsúfolt pályáktól távolabb, nyílt hegyoldalakon síelni. A pályán kívüli síelés – amit sokszor „szűzhósízésnek”
vagy „terepsízésnek” is hívnak – különösen veszélyes, extrém sportnak számít. Aki a lesiklásnak ezt a típusát választja, ellenőrizze,
hogy a síbiztosítása védelmet nyújt-e a freeride vagy nem kijelölt síterületen történő síelésre, snowboardozásra is!
„A pályán kívülről kizárólag speciális felszerelés segítségével, gyakran csak mentőhelikopterrel tudják lehozni a sérülteket,
mivel nem biztos, hogy a terep motoros szánnal megközelíthető. Ezek a mentések általában kétszer annyiba kerülnek, mint egy
kijelölt pályáról való lejutás” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.
Idén januárban nagy visszhangot váltott ki itthon, hogy a hírek szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) arra figyelmezteti
az Olaszországba készülő síelőket, hogy ne utazzanak felelősségbiztosítási kiegészítés nélkül, mert az olasz síterepeken 2022.
január 1-től bevezették a síelők számára kötelező felelősségbiztosítást. Az legtöbb síbiztosításazonban már tartalmaz felelősségbiztosítást.
Ugyanis nemcsak elszenvedői, de okozói is lehetünk egy síbalesetnek, ebben az esetben pedig előfordulhat, hogy valaki megsérül
miattunk. Ekkor ugyanúgy anyagi felelősség terhel minket, mint ha vezetés közben okozunk balesetet. Erre az esetre találták
ki a felelősségbiztosítást, amely a KGFB-hez hasonló.
„Minden évben számos olyan esettel találkozunk, amikor ügyfeleink személyi sérüléses kárt okoznak a lesiklás során. Ilyenkor
jellemzően a kárt szenvedett fél – akár több millió forintos – orvosi ellátásának költségeit fizetjük, valamint egy meghatározott
összegig a sérült személy ruházatára és felszerelésére is kiterjedhet a biztosítás. Átlagosan egymillió forint körüli összeget
szoktunk fizetni ezekben az esetekben, ügyfeleink a legtöbbször a síelési szabályok megsértése miatti gázolás okán keletkezett
károk miatt vették igénybe a biztosítást.” - jegyzi meg az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.
A téli sportok nem tartoznak a legolcsóbb hobbik közé: a sí- vagy snowboard felszerelés a lécektől a védőeszközökön át a kiegészítőkig
és a ruházatig simán belekerül több százezer forintba. Ráadásul a legtöbben már ki se teszik a lécüket a pályára különböző
műszaki cikkek – mobiltelefon, GoPro fejkamera vagy akár egy táblagép – nélkül. Ha a saját vagy bérelt felszerelést, ruházatot,
vagy a nálunk lévő műszaki cikket valamilyen kár éri – például egy síbalesetben megsérülnek, vagy az utazás alatt ellopják
őket –, a megfelelő síbiztosítás ezekre is fizet.
A gyerekkel utazók jól tudják, hogy a régóta várt szabadság akár az utolsó pillanatban is meghiúsulhat, vagy előbb véget érhet
– egy betegség vagy egy baleset miatt. Az útlemondás védelmet is tartalmazó síbiztosítás azonban kártalanít minket, így nem
bukjuk el a síbérletre vagy a szállásra kifizetett több száz eurót. Arról nem is beszélve, hogy rajtunk kívül álló ok – például
az extrém időjárás vagy a lavinaveszély – miatt a sípálya üzemeltetője lezárhatja a pályát, az útlemondás védelmet is tartalmazó
síbiztosítás azonban ekkor is kártalanít.
Az is előfordulhat, hogy útban a sípálya felé balesetet szenvedünk, vagy lerobban az autónk. Az autó assistance birtokában ilyenkor a biztosítónk megszervezi és fizeti helyettünk többek között a helyszíni javíttatást vagy a szervizbe szállítást, a csereautó bérlését vagy a hazautazást, sőt, akár még a szállást is a javítás idejére.Ne feledjük: az utasbiztosítást okostelefonon vagy tableten is pár perc alatt megköthetjük, akár indulás előtt is. A biztosítás pedig azonnal érvényes, miután bankkártyával kifizettük a díját. Mindenképp figyelembe kell vennünk, hogy a biztosító mindig a konkrét utasbiztosítási szerződésben foglaltak szerint térít, ezért az általunk választott csomagtól, az utasbiztosításra vonatkozó biztosítási szerződési feltételektől függ, hogy pontosan mire és milyen összegben terjed ki a biztosításunk.