Az életünket teljesen átalakító koronavírusnak elvétve még pozitív következményei is vannak. A nagy bezárkózás idején nem
közlekedtünk annyit, nem szennyeztük annyira a környezetünket, sőt, még balesetet is kevesebbet okoztunk.
Viszont az autó szerepe – érthető okokból - a tömegközlekedés rovására fel is értékelődött. Egy biztos, nem dőlhetünk hátra,
az egyre népesebb hazai autópark biztosításáról nem feledkezhetünk meg. De mire is jó egy Casco-biztosítás?
A koronavírus mindent megváltoztatott, miért pont a gépjárműpiacot, vagy akár a gépjármű-biztosításokhoz való viszonyunkat
kímélte volna meg?
Legyünk optimisták, kezdjük a jó hírekkel! 2020 első felében lefagytunk, de ennek a nagy otthonmaradásnak, a home office-nak
és a digitális távoktatásnak voltak pozitív hatásai is.
Ha ugyanis nem közlekedünk annyit, akkor logikus következményként kevesebb balesetet is okoztunk, és ami a legörömtelibb,
nem követelt annyi halálos balesetet sem a közúti közlekedés. Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) számai is alátámasztják. Az idei első féléves adatok szerint 2020 első hat havában már csak 6019 közúti baleset történt, egy évvel
korábban még 7504, és szerencsére az idén már csak 155 (tavaly még 214) volt a balesetek közül a halálos kimenetelű.
A járvány gazdasági következményei, a háztartások óvatossága (ami jelenthet pénzügyi óvatosságot is, de akár az autószalonok
fizikai elkerülését is) miatt az autóértékesítések is valamennyire visszaestek. A Datahouse első féléves adatai szerint Magyarországon 65 811 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez az érték azt jelenti, hogy
a bázishoz képest negyedével csökkentek az eladások.
Idén eddig ezek voltak a legnépszerűbb márkák:
Igen ám, de a koronavírus idején Magyarországon, illetve sok egyéb államban azt is meg lehetett figyelni, hogy sokan előrehozták
az első autójuk megvásárlását, mert egész egyszerűen tartottak a tömegközlekedéstől.
Ilyen biztonsági fogyasztás-változást sokfélét láthattunk:
És igen, a használtautók piacán is azt lehetett érezni, hogy megjelent az említett előrehozott vásárlási szándék. Temettük
az autóipart, de közben visszatért a piac, és bizonyos háztartások arányaiban nagyobb elköteleződést vállaltak, több pénzt
költöttek, csak legyen már saját autójuk.
Ha messziről tekintünk a piacra, akár azt is gondolhatnánk, hogy most nem is annyira érdemes Cascót kötni, hiszen a kevesebb
baleset, kevesebb káreseményt is jelentett, a biztosítási díjak pedig nem csökkentek ennek megfelelően.
Ám például annak, aki életében először autótulajdonos lesz, vélhetően az a szándéka, hogy használja is a gépkocsiját, neki
még akkor is érdemes megismernie ezt a biztosítási fajtát, ha szent meggyőződése, hogy ő a világ legtudatosabb, legmegfontoltabb
sofőrje lesz.
A Casco megvásárlása, vagy meg nem vásárlása ugyanis nem egyszerűsíthető le úgy, hogy vigyáznom kell a közlekedés során, mert
ha én nem leszek hibás, akkor kár esetén majd a vétkes kötelezője úgyis fizet.
2019-ben a MABISZ adatai szerint a Cascóval is foglalkozó hazai biztosítók 161 862 káreset során 56,2 milliárd forintnyi kárt fizettek ki. Vagyis átlagosan
minden hatodik szerződés után járt kifizetés az adott évben, és az átlagos kifizetés 350 ezer forint volt.
A leggyakoribb természetesen a baleseti töréskár volt, ami olykor elkerülhetetlen esemény a gépjármű-tulajdonosok életében,
és a balesetek során szinte mindig sérülnek az értékes elemek, alkatrészek, tartozékok.
Ám a Casco még rengeteg egyéb eseményben is segíthet nekünk. Például ne feledkezzünk meg arról, hogy az autónk nemcsak balesetben,
de máshogyan, például rongálás által is sérülhet, akár egy ártatlan parkolás során is.
A magabiztos városlakó ugyan hajlamos arról is elfeledkezni, hogy „elemi kár” is érheti a járművét, de valójában az egyre
szélsőségesebb időjárás mellett egyáltalán nem zárható ki egy villámcsapás, vihar, áradás, belvíz, jégverés, vagy hó okozta
kár, az olyan extrábbakról már nem is beszélve, mint a robbanás, vagy a tűz.
A természet is képes több százezer forintos kárt okozni, vagy akár totálkárossá is teheti a járművünket.
A nagyobb viharok több száz fát döntenek ki országszerte, mit tennél, ha pont a Te autódra dőlt volna egy?
A Casco nemcsak magára az autóra érvényes, hanem a csomagokra (sérülés, lopás), illetve az autóban tartott értékekre is kiterjedhet.
Gondoljunk csak bele egy autóban tartott biztonsági gyermekülés akár nagyon komoly értéket is képviselhet.
A Casco-biztosítások egyik leghasznosabb (igaz nem minden szerződéssel automatikusan járó) segítsége, hogy amennyiben nem
tudjuk használni a totálkárossá tört, vagy szervizbe kerülő autónkat, a biztosító kölcsönautót kínál számunkra.Ez klasszikusan
egy olyan lehetőség, ami egyeseknek nem annyira fontos (mert két autó van a családban), másoknak nélkülözhetetlen (mert a
munkába járásukhoz autó szükséges), érdemes átgondolni, hogy a kölcsönautó számunkra mennyire égető.
A „kiegészítők” közül szintén hasznos és opcionális elem lehet a közlekedési balesetbiztosítás, amely a balesetek során a
gépjárműben utazók egészségügyi kockázataira nyújt fedezetet.
Ahogy a balesetek mennyiségében, úgy a lopások számában is tagadhatatlanul van némi örvendetes javulás Magyarországon. De
azért így is máig mindennapos esemény a gépkocsilopás. Ahogy a koronavírus, úgy az autólopás is a legjobban (a népesség arányait
messze meghaladó mértékben) a fővárost sújtja. A lopásokról szóló cikkek szerint a mai napig érvényes az a szomorú helyzet,
amely az 1982-es Dögkeselyűben, Cserhalmi György emblematikus filmjében látható. Vagyis, külvárosi, látszólag autószereléssel
foglalkozó „műhelyekben” kapják szét, teszik beazonosíthatatlanná az ellopott gépkocsikat az orgazdák.
A Casco a lopáskár ellen is véd, akkor is, ha az sikeres, akkor is, ha nem, de a kísérlet során megsérül a jármű.
A legfrissebb lopási toplista alapján a tolvajok körében ez a márkasorrend: Ford, BMW, Skoda, Toyota, Opel. Ha pedig egészen a típusig szűkítjük a kört, így néz ki a szomorú éremtáblázat:
Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a legfrissebb adatok szerint Magyarországon még nem igazán nőtt meg a munkanélküliség,
nem csökkentek a bérek. Ez persze úgy általában örömteli, kivéve akkor, amikor az autószervizekben felszámolt munkadíjakra
gondolunk. Mert bizony azok sem csökkennek.
Akinek kára keletkezik, akár egy használt autóban is, az úgyis gyorsan megtanulja, hogy ugyan nincsenek pontos szabályok arra,
hogy mi mennyi, de egy egészen biztos: nagyobb lesz a számla, mint amire gondoltunk.
Már csak az a kérdés, hogy ezek után hogyan érdemes dönteni a Cascóról, és ha pozitívan döntöttünk, akkor mire figyeljünk
a szerződésnél. Íme, pár tanács:
+1. Ha tudod, hogy kellene Casco, csak eddig sokalltad a díjat, akkor szólunk: az UNION Biztosítónál kedvező díjjakkal köthetsz
Casco-biztosítást!
Autódhoz kérhetsz teljes vagy csak részleges védelmet, és megválaszthatod, hány százalék, illetve mekkora összeg legyen az önrészed, vagyis az az összeg, melyet kár esetén neked kell fizetned.