Így köss cascót a koronavírus idején

Nem árt figyelni

casco_korona

Az életünket teljesen átalakító koronavírusnak elvétve még pozitív következményei is vannak. A nagy bezárkózás idején nem közlekedtünk annyit, nem szennyeztük annyira a környezetünket, sőt, még balesetet is kevesebbet okoztunk.

Viszont az autó szerepe – érthető okokból - a tömegközlekedés rovására fel is értékelődött. Egy biztos, nem dőlhetünk hátra, az egyre népesebb hazai autópark biztosításáról nem feledkezhetünk meg. De mire is jó egy Casco-biztosítás?

A koronavírus mindent megváltoztatott, miért pont a gépjárműpiacot, vagy akár a gépjármű-biztosításokhoz való viszonyunkat kímélte volna meg?

Legyünk optimisták, kezdjük a jó hírekkel! 2020 első felében lefagytunk, de ennek a nagy otthonmaradásnak, a home office-nak és a digitális távoktatásnak voltak pozitív hatásai is.

Ha ugyanis nem közlekedünk annyit, akkor logikus következményként kevesebb balesetet is okoztunk, és ami a legörömtelibb, nem követelt annyi halálos balesetet sem a közúti közlekedés. Mindezt a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) számai is alátámasztják. Az idei első féléves adatok szerint 2020 első hat havában már csak 6019 közúti baleset történt, egy évvel korábban még 7504, és szerencsére az idén már csak 155 (tavaly még 214) volt a balesetek közül a halálos kimenetelű.

Nem vettünk annyi autót sem

A járvány gazdasági következményei, a háztartások óvatossága (ami jelenthet pénzügyi óvatosságot is, de akár az autószalonok fizikai elkerülését is) miatt az autóértékesítések is valamennyire visszaestek. A Datahouse első féléves adatai szerint Magyarországon 65 811 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek forgalomba, ez az érték azt jelenti, hogy a bázishoz képest negyedével csökkentek az eladások.

Idén eddig ezek voltak a legnépszerűbb márkák:

  1. Dacia Lodgy
  2. Skoda Octavia
  3.  Suzuki Vitara

BKV helyett

Igen ám, de a koronavírus idején Magyarországon, illetve sok egyéb államban azt is meg lehetett figyelni, hogy sokan előrehozták az első autójuk megvásárlását, mert egész egyszerűen tartottak a tömegközlekedéstől.

Ilyen biztonsági fogyasztás-változást sokfélét láthattunk:

  • Felértékelődött a belvárosi lakással szemben a kertes ház.
  • A szállodai szobával szemben a lakókocsi.
  • A koncertek, a társasági események helyett a barkácsolás, a kertészkedés.

És igen, a használtautók piacán is azt lehetett érezni, hogy megjelent az említett előrehozott vásárlási szándék. Temettük az autóipart, de közben visszatért a piac, és bizonyos háztartások arányaiban nagyobb elköteleződést vállaltak, több pénzt költöttek, csak legyen már saját autójuk.

Érdemes-e nekik Cascót kötni?

Ha messziről tekintünk a piacra, akár azt is gondolhatnánk, hogy most nem is annyira érdemes Cascót kötni, hiszen a kevesebb baleset, kevesebb káreseményt is jelentett, a biztosítási díjak pedig nem csökkentek ennek megfelelően.

Ám például annak, aki életében először autótulajdonos lesz, vélhetően az a szándéka, hogy használja is a gépkocsiját, neki még akkor is érdemes megismernie ezt a biztosítási fajtát, ha szent meggyőződése, hogy ő a világ legtudatosabb, legmegfontoltabb sofőrje lesz.

A Casco megvásárlása, vagy meg nem vásárlása ugyanis nem egyszerűsíthető le úgy, hogy vigyáznom kell a közlekedés során, mert ha én nem leszek hibás, akkor kár esetén majd a vétkes kötelezője úgyis fizet.

Nem csak töréskárra

2019-ben a MABISZ adatai szerint a Cascóval is foglalkozó hazai biztosítók 161 862 káreset során 56,2 milliárd forintnyi kárt fizettek ki. Vagyis átlagosan minden hatodik szerződés után járt kifizetés az adott évben, és az átlagos kifizetés 350 ezer forint volt.

A leggyakoribb természetesen a baleseti töréskár volt, ami olykor elkerülhetetlen esemény a gépjármű-tulajdonosok életében, és a balesetek során szinte mindig sérülnek az értékes elemek, alkatrészek, tartozékok.

Ám a Casco még rengeteg egyéb eseményben is segíthet nekünk. Például ne feledkezzünk meg arról, hogy az autónk nemcsak balesetben, de máshogyan, például rongálás által is sérülhet, akár egy ártatlan parkolás során is.

Elemi károk

A magabiztos városlakó ugyan hajlamos arról is elfeledkezni, hogy „elemi kár” is érheti a járművét, de valójában az egyre szélsőségesebb időjárás mellett egyáltalán nem zárható ki egy villámcsapás, vihar, áradás, belvíz, jégverés, vagy hó okozta kár, az olyan extrábbakról már nem is beszélve, mint a robbanás, vagy a tűz.

A természet is képes több százezer forintos kárt okozni, vagy akár totálkárossá is teheti a járművünket.

A nagyobb viharok több száz fát döntenek ki országszerte, mit tennél, ha pont a Te autódra dőlt volna egy?

A Casco nemcsak magára az autóra érvényes, hanem a csomagokra (sérülés, lopás), illetve az autóban tartott értékekre is kiterjedhet. Gondoljunk csak bele egy autóban tartott biztonsági gyermekülés akár nagyon komoly értéket is képviselhet.

Fontos kiegészítők

A Casco-biztosítások egyik leghasznosabb (igaz nem minden szerződéssel automatikusan járó) segítsége, hogy amennyiben nem tudjuk használni a totálkárossá tört, vagy szervizbe kerülő autónkat, a biztosító kölcsönautót kínál számunkra.Ez klasszikusan egy olyan lehetőség, ami egyeseknek nem annyira fontos (mert két autó van a családban), másoknak nélkülözhetetlen (mert a munkába járásukhoz autó szükséges), érdemes átgondolni, hogy a kölcsönautó számunkra mennyire égető.

A „kiegészítők” közül szintén hasznos és opcionális elem lehet a közlekedési balesetbiztosítás, amely a balesetek során a gépjárműben utazók egészségügyi kockázataira nyújt fedezetet.

Lopnak is

Ahogy a balesetek mennyiségében, úgy a lopások számában is tagadhatatlanul van némi örvendetes javulás Magyarországon. De azért így is máig mindennapos esemény a gépkocsilopás. Ahogy a koronavírus, úgy az autólopás is a legjobban (a népesség arányait messze meghaladó mértékben) a fővárost sújtja. A lopásokról szóló cikkek szerint a mai napig érvényes az a szomorú helyzet, amely az 1982-es Dögkeselyűben, Cserhalmi György emblematikus filmjében látható. Vagyis, külvárosi, látszólag autószereléssel foglalkozó „műhelyekben” kapják szét, teszik beazonosíthatatlanná az ellopott gépkocsikat az orgazdák.

A Casco a lopáskár ellen is véd, akkor is, ha az sikeres, akkor is, ha nem, de a kísérlet során megsérül a jármű.

A legfrissebb lopási toplista alapján a tolvajok körében ez a márkasorrend: Ford, BMW, Skoda, Toyota, Opel. Ha pedig egészen a típusig szűkítjük a kört, így néz ki a szomorú éremtáblázat:

  1. Ford Focus
  2. Skoda Octavia
  3. Volkswaken Polo

A bérek még nem csökkennek

Azon is érdemes elgondolkodni, hogy a legfrissebb adatok szerint Magyarországon még nem igazán nőtt meg a munkanélküliség, nem csökkentek a bérek. Ez persze úgy általában örömteli, kivéve akkor, amikor az autószervizekben felszámolt munkadíjakra gondolunk. Mert bizony azok sem csökkennek.

Akinek kára keletkezik, akár egy használt autóban is, az úgyis gyorsan megtanulja, hogy ugyan nincsenek pontos szabályok arra, hogy mi mennyi, de egy egészen biztos: nagyobb lesz a számla, mint amire gondoltunk.

A döntési folyamat

Már csak az a kérdés, hogy ezek után hogyan érdemes dönteni a Cascóról, és ha pozitívan döntöttünk, akkor mire figyeljünk a szerződésnél. Íme, pár tanács:

  1. Mérlegeljük, hogy mennyire lesz veszélynek kitéve az autónk, hol, hogyan, hányan használjuk, hol parkolunk, egyáltalán van-e lehetőségünk szerződni (mennyi idős az autó)!
  2. A Casco összetett termék, nem jó ötlet az autókereskedő első ajánlatára rábólintani, mindenképpen érdemes kicsit tájékozódni, megkérdezni egy olyan rokont, barátot, akinek már van tapasztalata, hogy mire érdemes figyelni.
  3. Gondoljuk át azt is, hogy milyen biztosítási elemekre van szükségünk, milyen területi hatálya van az adott terméknek, milyen óvintézkedéseket kell nekünk meghozni (védelmi rendszer), nehogy aztán ne legyen érvényes a kár esetén a biztosítás!
  4. Természetesen a biztosítási termékeket összehasonlító integrátoroldalak, a szakcikkek, vagy az ügynökök, biztosítói munkatársak is tudnak segíteni, érdemes például alaposan áttekinteni az elérhető kedvezményeket.
  5. Mindenképpen fontos kérdésként fog felmerülni, hogy mekkora önrészt vállalunk, vagyis mennyivel „szállunk be” az esetleges kárba. Semmi sincsen ingyen, a kisebb önrész vállalása nagyon jól jöhet, ha baj van, másrészről viszont akkor a biztosítás díja is magasabb.

+1. Ha tudod, hogy kellene Casco, csak eddig sokalltad a díjat, akkor szólunk: az UNION Biztosítónál kedvező díjjakkal köthetsz Casco-biztosítást!

Autódhoz kérhetsz teljes vagy csak részleges védelmet, és megválaszthatod, hány százalék, illetve mekkora összeg legyen az önrészed, vagyis az az összeg, melyet kár esetén neked kell fizetned.