Legújabb cikkünkben nyolc olyan kulisszatitkot szedtünk össze, amit neked is tudnod kell a Casco-biztosításokról… de nagy az esélye, hogy többségükről még csak nem is hallottál!
A csökkenő európai trendekkel szemben itthon még mindig nagyon hasít az autópiac. Miközben az Európai Autógyártók Szövetsége
szerint augusztusban éves összevetésben 8,4 százalékkal, 1,04 millió darabra csökkent az eladott új autók száma az EU-ban, addig
Magyarországon a nyár utolsó hónapjában 20,8 százalékkal, 15 618 darabra nőttek az eladások.
Viszont nemcsak az eladott új autók száma, de az alkatrészárak és főleg az autószervizekben felszámolt munkadíjak is emelkednek,
ezért hasznos átgondolni, hogy milyen védelmet szeretnénk a törés, a lopás vagy a természeti károk ellen. Hogy melyek a legnépszerűbb
márkák?
Magyarországon a használtautó-eladások egy árnyalattal még meghaladják az új autók piacát, de már szinte egálban van a két
szegmens.
A Datahouse Kft. adatai szerint a személyautók és a kishaszon-járművek piacának népszerűségi listáját a Suzuki vezeti (15
642 autó), a nyomában ott liheg a Ford (12 775 jármű) és dobogós még az Opel (7733 jármű). Utóbbitól egyébként a Skoda és
a Volkswagen már alig van lemaradva.
A casco egyik nagy előnye, hogy nemcsak a javításról, de – megfelelő szerződés esetén – a csereautóról is gondoskodik.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján 2019 első negyedévében összesen 941 530 darab Casco-szerződést tartottak nyilván Magyarországon, ami 6 százalékkal több,
mint a tavalyi év első negyedében. Ezzel a hazai gépjárművek kevesebb, mint 18 százalékán van szerződés (ez a szám a jövőben
várhatóan tovább emelkedik majd, például a minimum hétüléses személyautók megvásárlásához nyújtott, legfeljebb 2,5 milliós
állami kedvezmény okán, amely emeli az új autó eladásokat, és így a casco-szerződésszámot is).
Magyarországon elég széles körben bevett gyakorlat (vagy inkább tévhit), hogy a Cascót az új autóra kötjük, de az idősebb,
kisebb értékű autóra már nem. Pedig a Cascót úgy is felfoghatjuk, hogy pár tízezer forintos éves díjért van egy „másik” autónk:
például akkor, ha saját hibánkból összetörjük az autót, vagy ellopják a paripát, esetleg valami természeti kár (például jég,
villámcsapás, hó stb.) éri a négykerekűt.
A Casco nem kifejezetten olcsó: az MNB adatai alapján tavaly év végén az átlagdíj évi 96 918 forint volt. Hiába, ha viszonylag
magas a kárgyakoriság, akkor az ügyfelek magasabb díjat kénytelenek fizetni. Ám ez az összeg ügyesen optimalizálható!
Ha például ugyanannál a biztosítónál köti valaki a kötelezőt és a Cascót, akkor pénzügyi kedvezményt kaphat: ez lehet díjkedvezmény,
vagy az, hogy a biztosító a kedvezőbb besorolás alapján számolja a Casco-bónuszt.
A kedvezményeket más szempontok miatt is érdemes tanulmányozni: azért is járhat, ha nem havi, vagy negyedéves részletekben,
hanem egyben fizetünk éves díjat, vagy ha nem postai csekken, hanem elektronikus csatornán rendezzük a számláinkat. Több biztosító
pedig már úgynevezett „családbarát cascót” is kínál, amelyeket a 7 üléses autókra lehet megkötni különböző kedvezményekkel
vagy ingyenes kiegészítőkkel.
A Casco-díjunkat jelentősen befolyásolja, hogy milyen százalékos és milyen fix összegű önrészt választunk. Ez mit jelent?
Egy példával élve, ha azt mondjuk, hogy 20 százalékos, de legalább 100 ezer forintos önrészt vállalunk, akkor egy 400 ezer
forintos kárnál 100 ezer forintot mi fizetünk, 300 ezret pedig a biztosító, míg egy egymillió forintos kárnál 200 ezret mi
állunk, és 800 ezret a biztosító.
Ez az alapséma, de érhetnek bennünket kellemes meglepetések is. Az nem feltétlenül átverés, ha olyan hirdetést látunk, hogy
például egy szélvédőtörésnél a szolgáltató azt ígéri, hogy mindent elintéz helyettünk és a javítások rendszerint ingyenesek,
ráadásul nem befolyásolják a biztosítási díj bónusz kedvezményét.
Valóban lehet olyan szerencsénk, hogy amennyiben nem visszatérően törünk szélvédőt, akkor a biztosító és egy szolgáltató egyedi
gyakorlatának hála, „önrészmentesen” javíttathatunk. Ezt figyelembe vehetjük, amikor azon gondolkodunk, hogy 10 vagy 20 százalékos
önrészt, illetve 30, 50, 100 vagy 200 ezer forintos minimum összeget vállaljunk.
A Casco-biztosítás díját sok minden meghatározza, a már említett önrész mellett a gépjármű típusa, értéke, kárgyakorisága is. Ugyanakkor látszólag
nagyon hasonló típusoknak is lehet itthon egészen eltérő biztosítási díja.
A hazai biztosítók az európai autókat kezelik, de azért egy Egyesült Államokból behozott széria, például egy elektromos Fiat
500E, vagy az ausztrál piacra kifejlesztett Ford Mustang Supercar biztosítása körülményesebb és drágább lehet, mint az európai
piacra gyártott alapmodelleké.
Egy magyar autós a kocsiját leginkább az unió területén használja. Aki azonban gyakrabban jár Törökországba, az egykori Szovjetunió
utódállamaiba vagy a Balkán unión kívüli országaiba, annak érdemes a Casco-szerződések apró betűit, a területi hatályosságot
is áttekinteni!
Ha baj történik, hirtelen nagyon felértékelődik az előrelátásunk, vagyis az, hogy volt biztosításunk. Azonban olykor csalódást
is okozhat a kárrendezés, például az avultatás fogalmának megismerése. Ennek lényege, hogy ha egy 8-10 éves autó egyik alkatrésze
meghibásodik, akkor a biztosító avultatott (azaz csökkentett) értéken kártalanít, aminek az a negatív következménye, hogy
a biztosítás nem feltétlenül fedezi a szükséges (új) alkatrészek beszerzési költségeit.
Szerencsére már erre is van megoldás: köthetünk GAP-biztosítást. Ezt itthon vételár-biztosításnak is nevezzük és az a lényege,
hogy aki ilyet köt, az a gépjármű ellopása vagy egy totálkár esetén megkaphatja az eredeti vételár és a használt autója aktuális
(úgynevezett káridőponti) értéke közötti különbséget, és így már valóban új autóval pótolhatja az összetört/ellopott gépkocsiját.
De a GAP-biztosítás az önrészt is fizeti helyettünk, így ha ilyenünk is van a casco mellett, akkor „ingyen” megúszhatjuk a
bajokat.
Te okosan választottad ki eddig a cascódat? A cikkben leírt szabályokat azért gyűjtöttük össze, hogy minden fontos dologról
tudomást szerezz.
A Casco-biztosítások egyik leggyorsabb segítsége, hogy amennyiben nem tudjuk használni a balesetet szenvedett, vagy ellopott
autónkat, a biztosító kölcsönautót nyújt számunkra. Ennek feltételeire azért érdemes rákérdezni, mert ez jellemzően nem automatikus
szolgáltatás, hanem egy úgynevezett kiegészítő kölcsöngépkocsi-biztosítás választása szükséges hozzá.
Sokak számára ez nem annyira fontos, mert a városban dolgoznak, vagy két autó is van a családban, de akinek nélkülözhetetlen
munkaeszköz az autó, annak létszükséglet lehet a gyors megoldás.
Sokan nem tudják, de lopás vagy kár esetén a Casco általában az autóban tartott értékekre is kiterjed. Ez nagyon hasznos lehet,
például egy nagyobb értékű műszaki cikk meghibásodása, vagy egy drágább gyerekülés sérülése esetén. Ha pedig egy potenciális
káresemény nincsen benne az alapbiztosításban, kérhetünk kiegészítő elemeket is.
Még egy érdekesség: Magyarország egész Európa vadban talán leggazdagabb országa, és nagy divat a vadászat, de a vadakról történő
gondoskodás is. Mindez persze nem akkora öröm, ha az autóúton találkozunk egy szarvassal: ilyenkor jobb esetben „csak” az
autónk bánja, rosszabb esetben akár az utasok is sérülhetnek. Érdemes lehet ezért évi pár ezer forintért a vaddal történő
ütközésekre kiegészítő biztosítást kérni, ha az nincs benne az alapbiztosításban.
Végül pedig nem szabad elfelejteni, hogy bár a Casco biztosítás éppen a mi felelősségünk esetén kártalanít, de egyfajta gondosság
ilyenkor is elvárható tőlünk. Ha például egy 3 tonnás járművel felhajtunk a Balaton 10 centis jegére, akkor kár esetén ne forduljunk a biztosítóhoz, mert a súlyos gondatlanságunk kizárja a kártalanítást.
Hasonlóképpen a lopás okozta kár is csak akkor érvényesíthető, ha betartottuk a biztosító által szükségesnek gondolt védelmi
előírásokat (például a riasztó, az immobilizer, a GPS, a kormányzár vagy a váltózár egyike, másika szükséges óvintézkedés
lehet).
Arra is figyeljünk, hogy a Casco-biztosítások esetén sem kapunk kártalanítást, ha lejárt forgalmival közlekedtünk, ha részegen
vagy kábítószert fogyasztva vezetünk, vagy másfajta súlyos gondatlansággal működtettük az autónkat.
Ha pedig a fenti pontok után már semmi másra nem vágysz, csak egy jó ajánlatra, akkor szólunk: az UNION Biztosítónál most
csökkentett áron köthető Casco-biztosítás!