A Casco-biztosítás 9 aranyszabálya

Nem éri meg kockáztatni

4kerek_casco_9szabaly

Legújabb cikkünkben nyolc olyan kulisszatitkot szedtünk össze, amit neked is tudnod kell a Casco-biztosításokról… de nagy az esélye, hogy többségükről még csak nem is hallottál!

A csökkenő európai trendekkel szemben itthon még mindig nagyon hasít az autópiac. Miközben az Európai Autógyártók Szövetsége szerint augusztusban éves összevetésben 8,4 százalékkal, 1,04 millió darabra csökkent az eladott új autók száma az EU-ban, addig Magyarországon a nyár utolsó hónapjában 20,8 százalékkal, 15 618 darabra nőttek az eladások.

Viszont nemcsak az eladott új autók száma, de az alkatrészárak és főleg az autószervizekben felszámolt munkadíjak is emelkednek, ezért hasznos átgondolni, hogy milyen védelmet szeretnénk a törés, a lopás vagy a természeti károk ellen. Hogy melyek a legnépszerűbb márkák?

Suzuki, Ford, Opel…

Magyarországon a használtautó-eladások egy árnyalattal még meghaladják az új autók piacát, de már szinte egálban van a két szegmens.

A Datahouse Kft. adatai szerint a személyautók és a kishaszon-járművek piacának népszerűségi listáját a Suzuki vezeti (15 642 autó), a nyomában ott liheg a Ford (12 775 jármű) és dobogós még az Opel (7733 jármű). Utóbbitól egyébként a Skoda és a Volkswagen már alig van lemaradva.

blog-body-casco-biztositas-9-szabaly-1

A casco egyik nagy előnye, hogy nemcsak a javításról, de – megfelelő szerződés esetén – a csereautóról is gondoskodik.

Casco: újra igen, régire nem

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai alapján 2019 első negyedévében összesen 941 530 darab Casco-szerződést tartottak nyilván Magyarországon, ami 6 százalékkal több, mint a tavalyi év első negyedében. Ezzel a hazai gépjárművek kevesebb, mint 18 százalékán van szerződés (ez a szám a jövőben várhatóan tovább emelkedik majd, például a minimum hétüléses személyautók megvásárlásához nyújtott, legfeljebb 2,5 milliós állami kedvezmény okán, amely emeli az új autó eladásokat, és így a casco-szerződésszámot is).

Magyarországon elég széles körben bevett gyakorlat (vagy inkább tévhit), hogy a Cascót az új autóra kötjük, de az idősebb, kisebb értékű autóra már nem. Pedig a Cascót úgy is felfoghatjuk, hogy pár tízezer forintos éves díjért van egy „másik” autónk: például akkor, ha saját hibánkból összetörjük az autót, vagy ellopják a paripát, esetleg valami természeti kár (például jég, villámcsapás, hó stb.) éri a négykerekűt.

1. Kezdjük a legfontosabbal: hogyan lesz olcsóbb a casco?

A Casco nem kifejezetten olcsó: az MNB adatai alapján tavaly év végén az átlagdíj évi 96 918 forint volt. Hiába, ha viszonylag magas a kárgyakoriság, akkor az ügyfelek magasabb díjat kénytelenek fizetni. Ám ez az összeg ügyesen optimalizálható!

Ha például ugyanannál a biztosítónál köti valaki a kötelezőt és a Cascót, akkor pénzügyi kedvezményt kaphat: ez lehet díjkedvezmény, vagy az, hogy a biztosító a kedvezőbb besorolás alapján számolja a Casco-bónuszt.

A kedvezményeket más szempontok miatt is érdemes tanulmányozni: azért is járhat, ha nem havi, vagy negyedéves részletekben, hanem egyben fizetünk éves díjat, vagy ha nem postai csekken, hanem elektronikus csatornán rendezzük a számláinkat. Több biztosító pedig már úgynevezett „családbarát cascót” is kínál, amelyeket a 7 üléses autókra lehet megkötni különböző kedvezményekkel vagy ingyenes kiegészítőkkel.

2. Válassz okosan önrészt!

A Casco-díjunkat jelentősen befolyásolja, hogy milyen százalékos és milyen fix összegű önrészt választunk. Ez mit jelent? Egy példával élve, ha azt mondjuk, hogy 20 százalékos, de legalább 100 ezer forintos önrészt vállalunk, akkor egy 400 ezer forintos kárnál 100 ezer forintot mi fizetünk, 300 ezret pedig a biztosító, míg egy egymillió forintos kárnál 200 ezret mi állunk, és 800 ezret a biztosító.

Ez az alapséma, de érhetnek bennünket kellemes meglepetések is. Az nem feltétlenül átverés, ha olyan hirdetést látunk, hogy például egy szélvédőtörésnél a szolgáltató azt ígéri, hogy mindent elintéz helyettünk és a javítások rendszerint ingyenesek, ráadásul nem befolyásolják a biztosítási díj bónusz kedvezményét.

Valóban lehet olyan szerencsénk, hogy amennyiben nem visszatérően törünk szélvédőt, akkor a biztosító és egy szolgáltató egyedi gyakorlatának hála, „önrészmentesen” javíttathatunk. Ezt figyelembe vehetjük, amikor azon gondolkodunk, hogy 10 vagy 20 százalékos önrészt, illetve 30, 50, 100 vagy 200 ezer forintos minimum összeget vállaljunk.

3. Speciális autód van?

A Casco-biztosítás díját sok minden meghatározza, a már említett önrész mellett a gépjármű típusa, értéke, kárgyakorisága is. Ugyanakkor látszólag nagyon hasonló típusoknak is lehet itthon egészen eltérő biztosítási díja.

A hazai biztosítók az európai autókat kezelik, de azért egy Egyesült Államokból behozott széria, például egy elektromos Fiat 500E, vagy az ausztrál piacra kifejlesztett Ford Mustang Supercar biztosítása körülményesebb és drágább lehet, mint az európai piacra gyártott alapmodelleké.

4. Hol érvényes?

Egy magyar autós a kocsiját leginkább az unió területén használja. Aki azonban gyakrabban jár Törökországba, az egykori Szovjetunió utódállamaiba vagy a Balkán unión kívüli országaiba, annak érdemes a Casco-szerződések apró betűit, a területi hatályosságot is áttekinteni!

5. Csalódást okozhat az avultatás, de ott a GAP-védelem!

Ha baj történik, hirtelen nagyon felértékelődik az előrelátásunk, vagyis az, hogy volt biztosításunk. Azonban olykor csalódást is okozhat a kárrendezés, például az avultatás fogalmának megismerése. Ennek lényege, hogy ha egy 8-10 éves autó egyik alkatrésze meghibásodik, akkor a biztosító avultatott (azaz csökkentett) értéken kártalanít, aminek az a negatív következménye, hogy a biztosítás nem feltétlenül fedezi a szükséges (új) alkatrészek beszerzési költségeit.

Szerencsére már erre is van megoldás: köthetünk GAP-biztosítást. Ezt itthon vételár-biztosításnak is nevezzük és az a lényege, hogy aki ilyet köt, az a gépjármű ellopása vagy egy totálkár esetén megkaphatja az eredeti vételár és a használt autója aktuális (úgynevezett káridőponti) értéke közötti különbséget, és így már valóban új autóval pótolhatja az összetört/ellopott gépkocsiját. De a GAP-biztosítás az önrészt is fizeti helyettünk, így ha ilyenünk is van a casco mellett, akkor „ingyen” megúszhatjuk a bajokat.

blog-body-casco-biztositas-9-szabaly2

Te okosan választottad ki eddig a cascódat? A cikkben leírt szabályokat azért gyűjtöttük össze, hogy minden fontos dologról tudomást szerezz.

6. Baj esetén, azonnal lesz egy új autód!

A Casco-biztosítások egyik leggyorsabb segítsége, hogy amennyiben nem tudjuk használni a balesetet szenvedett, vagy ellopott autónkat, a biztosító kölcsönautót nyújt számunkra. Ennek feltételeire azért érdemes rákérdezni, mert ez jellemzően nem automatikus szolgáltatás, hanem egy úgynevezett kiegészítő kölcsöngépkocsi-biztosítás választása szükséges hozzá.

Sokak számára ez nem annyira fontos, mert a városban dolgoznak, vagy két autó is van a családban, de akinek nélkülözhetetlen munkaeszköz az autó, annak létszükséglet lehet a gyors megoldás.

7. Gondolj a csomagodra és a vadakra is!

Sokan nem tudják, de lopás vagy kár esetén a Casco általában az autóban tartott értékekre is kiterjed. Ez nagyon hasznos lehet, például egy nagyobb értékű műszaki cikk meghibásodása, vagy egy drágább gyerekülés sérülése esetén. Ha pedig egy potenciális káresemény nincsen benne az alapbiztosításban, kérhetünk kiegészítő elemeket is.

Még egy érdekesség: Magyarország egész Európa vadban talán leggazdagabb országa, és nagy divat a vadászat, de a vadakról történő gondoskodás is. Mindez persze nem akkora öröm, ha az autóúton találkozunk egy szarvassal: ilyenkor jobb esetben „csak” az autónk bánja, rosszabb esetben akár az utasok is sérülhetnek. Érdemes lehet ezért évi pár ezer forintért a vaddal történő ütközésekre kiegészítő biztosítást kérni, ha az nincs benne az alapbiztosításban.

8. Ne menj fel a Hummerrel a befagyott Balatonra!

Végül pedig nem szabad elfelejteni, hogy bár a Casco biztosítás éppen a mi felelősségünk esetén kártalanít, de egyfajta gondosság ilyenkor is elvárható tőlünk. Ha például egy 3 tonnás járművel felhajtunk a Balaton 10 centis jegére, akkor kár esetén ne forduljunk a biztosítóhoz, mert a súlyos gondatlanságunk kizárja a kártalanítást.

Hasonlóképpen a lopás okozta kár is csak akkor érvényesíthető, ha betartottuk a biztosító által szükségesnek gondolt védelmi előírásokat (például a riasztó, az immobilizer, a GPS, a kormányzár vagy a váltózár egyike, másika szükséges óvintézkedés lehet).

Arra is figyeljünk, hogy a Casco-biztosítások esetén sem kapunk kártalanítást, ha lejárt forgalmival közlekedtünk, ha részegen vagy kábítószert fogyasztva vezetünk, vagy másfajta súlyos gondatlansággal működtettük az autónkat.

Ha pedig a fenti pontok után már semmi másra nem vágysz, csak egy jó ajánlatra, akkor szólunk: az UNION Biztosítónál most csökkentett áron köthető Casco-biztosítás!