Van egy szabály, amit rengeteg autós megszeg, és a legtöbbjüknek még csak fogalma sincs róla, hogy miben hibázott. Vagy ami
még rosszabb: ha tisztában is van vele, nem nagyon érdekli. Ez a cikk az autóstársadalom egyik részének kriptonitjáról szól:
arról, mikor és hogyan kell közlekedni a belső sávban. Nemcsak az autópályán, de az év bármelyik napján. Esőben, hóban, nyári
kánikulában.
Több mint 700 kilométerről beszélünk, és ezek célja egy és ugyanaz: a szokásosnál is nagyobb gépkocsiforgalom gyors közlekedésének biztosítása.
Hogy ez megvalósuljon, az autópályának legalább kettő (de akár három vagy több) forgalmi sávja is van, a megengedett maximális
sebesség pedig (személyautók esetében) 110-130 kilométer per óra. Ez pedig olyan nagy sebesség (még ha nem is tűnik annak
a volán mögött ülve), amihez extra biztonsági előírások dukálnak. Ezért van leállósáv, ezért lehet csak pihenőhelyeken várakozni,
ezért tiltják ki a lassú járműveket, vagy ezért nem lehet tolatni a sztrádán.
A gépjármű veszélyes üzem, az autópályán pedig drasztikusan nőnek a kockázatok; főleg nyáron, amikor a nagy meleg ellenére
sem csökken (vagy épp ellenkezőleg, nő) a forgalom. Nem mindegy tehát, hogyan közlekedünk rajta, és hogy mennyire figyelünk a másikra; együtt vagyunk a közlekedésben, és egyik félnek sem szabad problémát okoznia a másiknak.
Más kérdés, hogy ezt gyakran megtesszük, legtöbbször épp a belső sávban araszolva.
Miért olyan veszélyes autópályán a belső sáv helytelen használata? Nézzünk a szabályok mögé!
Autópályán a helyzet egyszerű, de annál könnyebb elrontani, figyelmen kívül hagyni: sztrádán normál haladásra a külső sávot
kell használni, és ebben nincs apelláta. Ha az adott szakaszon három sáv van, akkor is, mert a legkülsőt nem dísznek építették
oda.
A vonatkozó KRESZ-szabály így hangzik a maga szabatos módján (36. §):
„Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas
úttest)… a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni.”
Ezt értjük jobbra tartási kötelezettség alatt, ezt néhol táblákkal is jelzik: a belső sáv(ok) előzés céljából készültek, tehát azért, hogy ha az autós a külső sávban haladva
utolér valakit, aki lassabb nála, akkor azt biztonságosan ki tudja előzni, és hogy majd ennek megtörténte után azonnal vissza
is tudjon sorolni.
„Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad.”
Továbbá:
„A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés
befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni.”
Mi ennek az oka? A gördülékeny közlekedés, mert bármennyire is nehéz elfogadni a saját autónkban ülve, bizony lesz, aki nálunk
is gyorsabb, és bőven lesz, aki szeretne minket kielőzni. Akkor is, ha már jócskán 130 km/h felett jár a mutató.
Az ok, amiért valaki a belső sávban maradhat, a következő (3,5 tonna alatt):
„Ha… a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó
járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet,
a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat.”
Az első részre az összefüggő kamionsor, a másodikra az M0-ás déli részén (az aktuális felújítás miatt) kialakuló torlódás
a jó példa; ez utóbbi még nem dugó, a haladás biztosított, viszont a szokásosnál lassabban haladó sorba visszasorolni vagy
nem lehet, vagy nem célszerű.
Fontos még leszögezni: aki a belső sávban van, annak természetesen elsőbbsége van a külsőben lévővel szemben, tehát nemcsak
udvariatlanság „gyorsan besorolni” valaki elé, hogy az elöl haladó lassabbat lassítás nélkül ki lehessen előzni.
Fontos belátni, hogy a KRESZ nem tesz különbséget márka vagy típus alapján, ezért a szabály mindenkire vonatkozik. Nincs olyan
kitétel sem, hogy a maximális sebességgel közlekedve folyamatosan lehet a belső sávban haladni; és az se lehet kifogás, hogy
a külső sáv kátyús.
Gyakran látható az is, hogy lassabban haladó gépjárművek tartanak fel gyorsabban haladókat a belső sávban, mert épp előznek.
Tessék visszahelyezni vigyázó tekintetünket a fentebbi szabályrészletre: lehet a belsőben maradni hosszabb előzésnél, ha ezzel
a gyorsabban haladó járműveket nem tartjuk fel. Ha igen, akkor ki kell sorolni a külsőbe, és akkor folytatni az előzést, amikor
ez a kitétel nem áll fenn (nem tartunk fel másokat).
Miért olyan fontos ez? Azért, mert kevés olyan veszélyes dolog van, mint a pályán kialakuló torlódás, másrészt a sztráda lényege
a gyors, zökkenőmentes haladás. Nemcsak neked, hanem mindenkinek!
Alapvetések, amiket neked is be kell tartanod:
A belső sáv szabálytalan használatával nem az a baj, hogy illetlen és hogy a gyorsan érkezők idegeire megy, hanem az, hogy
veszélyes. Ma már alapból több az autó, mint 10-20 éve, és minél jobban sűrűsödünk egy pontban, annál nagyobb a rizikója egy
balesetnek ott. Márpedig a közlekedésben résztvevők – bármennyire is különbözők – egy dologban hasonlítanak: mind szeretnének
épségben hazaérni.
Ha ezt nem tudtad, semmi baj, mostantól csináld így, tartsd be a szabályt. Ha viszont tudtad, de eddig sem nem érdekelt, akkor
az már pökhendiség. A külső sáv nem ciki, a belső pedig nem kivívott jog, amit meg kell tartani.
Mindenki szeretne épségben hazaérni, de senki nem akar várakozni. Csakhogy a sztrádán is előfordul, hogy fékezned és várakoznod
kell (egy lassabb jármű mögött). Várd ki a sorod, ügyelj a biztonságra!
Amíg autópályán egyértelmű a helyzet, addig lakott területen belül már nehéz eldönteni, hogy melyik őrjöngőnek van igaza:
annak, aki gyorsabban haladna és szinte letolja az előtte haladót az úttestről, vagy az elöl lévőnek, aki felháborodva figyeli
az érkező manőverét.
Lássuk, mit mond a KRESZ:
„Lakott területen lévő, párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen a forgalmi sávok útburkolati jelekkel vannak
megjelölve, a belső forgalmi sávban (sávokban) 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival és motorkerékpárral
folyamatosan is szabad haladni feltéve, hogy ezzel a jármű a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza.”
Bizonyos szempontból ezzel a gumiszabállyal van a gond, hiszen a KRESZ szerint lakott területen belül nem kötelező jobbra
sorolni, kivéve akkor, ha azzal a mögöttünk haladó gyorsabb járművek közlekedését akadályozzuk. Emiatt tapasztaljuk azt, hogy
amíg az autópályán azért javul a belsősáv-használati morál (igaz, lassan), addig a városokban valódi a káosz. Mert hát adódik
a kérdés: mit jelent az, hogy a gyorsabb jármű akadályozása?
Ettől függetlenül érdemes városban is odafigyelni, ha a forgalom ezt engedi (tehát nincs dugó, amikor kifejezetten tilos ki-be
cikázni).
Segíts magadon, és a közlekedésben lévők is megsegítenek? Ideális esetben ez a helyzet: hisszük, hogy megfelelő viselkedéssel
és a szabályok betartásával együtt javíthatjuk a morált és a biztonságot. De azért nem árt felkészülni a legrosszabbra is:
a közlekedési balesetbiztosítás minden autóban utazóra kiterjed és Magyarországon is érvényes. Havi bő 4 ezer forintos díjért
2 millió forintos védelmet ajánlunk. Kattintsd, és szabd személyre a biztosításodat!