háttér

javadalmazási politika

mobil grafika

1. bevezető

1.1. a szabályozás célja

Jelen szabályzat célja, hogy a Biztosító számára a szervezet biztonságos és prudens működését biztosító javadalmazási elveket, politikát határozzon meg, amely összhangban van a hatékony és eredményes kockázatkezeléssel, a szervezetek üzleti stratégiájával, céljaival, értékeivel és hosszú távú érdekeivel, a Biztosító Fenntarthatósági Politikájával, valamint biztosítja az összhangot a fenntarthatósági kockázatok integrálásával.

A javadalmazási szabályozás célja, olyan megfelelő és elkötelezett munkavállalók alkalmazása és megtartása, akik munkájuk során figyelembe veszik a Biztosító ügyfeleinek és részvényeseinek hosszú távú érdekeit, továbbá munkavégzésükkel elősegítik a Biztosító fenntarthatósági célkitűzéseinek megvalósítását. Fenntarthatósági politikánk értelmében a javadalmazási politika összhangban van a fő fenntarthatósági – éghajlattal és klímaváltozással – kapcsolatos kockázatokkal (átállási, technológiai, jogi, piaci, reputációs és természeti kockázatok) Erre tekintettel cél olyan javadalmazási elvek és eszközök használata, amelyek segítik a fenntarthatósági kockázatok csökkentését, ugyanakkor a munkavállalók megtartását és a lojalitásuk erősítését is támogatják, valamint megfelelnek a piaci versenytársaink által képviselt gyakorlatoknak. Célunk továbbá a sokszínűség erősítése olyan rugalmas munkaszervezési formákkal és vállalati kezdeményezésekkel, amelyekkel a különbönző élethelyzetben lévő munkavállalóink eltérő igényeit tudjuk kielégíteni, támogatni.

1.2. a szabályozás kialakítása, felülvizsgálata, végrehajtása és ellenőrzése

A javadalmazási politika elveit a Biztosító Felügyelőbizottsága határozza meg és az ezen alapelvek mentén kialakított aktuális javadalmazási politikát az Igazgatóság fogadja el és felügyeli. A javadalmazásra vonatkozó döntéseknek olyannak kell lenniük, hogy azok nem veszélyeztethetik a biztosító szavatolótőke-szükséglet megfelelésének fenntartására való képességét, továbbá a javadalmazásra vonatkozó döntések nem ösztönözhetnek a valós, a jogszabályok betartása révén adódó eredménytől (bármilyen irányba) eltérő eredmény kimutatására.

A javadalmazási politika kialakítása során a fenntarthatóságra gyakorolt lehetséges negatív, káros hatások és azokhoz kapcsolódó szempontok is mérlegelésre kerülnek, így többek között a munkavállalói és emberi jogok, a korrupció és a megvesztegetés tilalma.

A politika elveinek végrehajtását és az évente való felülvizsgálatát a Javadalmazási Bizottság látja el.

A Javadalmazási Bizottság feladata a javadalmazási politika alkalmazása szempontjából kivételes esetek ellenőrzése, a javadalmazási politika szükséges módosításainak előterjesztése, valamint az egyes módosítások és kivételek hatásainak felmérése. A javadalmazási politika alakításába a Javadalmazási Bizottságnak be kell vonnia minden, a vállalatirányítás szempontjából jelentős területet. Az alkalmazott eljárásoknak érthetőnek és átláthatónak kell lenniük. A javadalmazási politika kialakítása során alkalmazott eljárások, szabályok megfelelő dokumentáltságát biztosítani kell. Az Igazgatósági tagok javadalmazásáról, valamint az Igazgatóság tagjai között felmerülő lehetséges érdekkonfliktusok azonosításáról és az ezzel kapcsolatos intézkedésekről - a Vienna Insurance Group elveinek és gyakorlatának megfelelően - a Felügyelőbizottság dönt.

1.3. alanyi hatály

Jelen szabályzat hatálya kiterjed a Biztosító munkavállalójára, beleértve a Felügyelőbizottság, az Igazgatóság tagjait, a kulcsfontosságú területek vezetőit, a kockázatvállalási és belső kontroll funkciót betöltő alkalmazottakat.
Belső kontroll funkció: azokat az üzleti és vállalati funkcióktól független szervezeti egységeket jelenti, amelyek feladata a működés, valamint az e működésből eredő kockázatok ellenőrzése és nyomon követése, az alkalmazandó jogszabályoknak, szabályoknak és előírásoknak való megfelelés biztosítása, valamint a vezető funkció részére nyújtott tanácsadás a szakterületükhöz tartozó kérdésekben. A belső kontroll funkciók a biztonsági, vezető aktuárius, kockázatkezelési, a megfelelési és a belső ellenőrzési funkciót foglalják magukban.

1.4. tárgyi hatály

Jelen szabályzat tárgyi hatálya kiterjed a felügyelőbizottsági tagoknak, a Biztosító minden munkavállalójának - beleértve az Igazgatóság tagjait és különösen a kulcsfontosságú területek vezetőit, a kockázatvállalási és kontroll funkciót betöltő alkalmazottakat – javadalmazására.

1.5. kapcsolódó jogszabályok, ajánlások, szabályzatok

  • a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII. törvény
  • Delegated Acts on Solvency II., A Bizottság (EU) felhatalmazáson alapuló rendelete 2015/35 (258. és 275. cikkely)
  • Guidelines on system of governance issued by EIOPA (EIOPA-BoS-14/253 HU)
  • MNB 17/2019. (IX.20.) számú ajánlása a biztosítók és viszontbiztosítók irányítási rendszeréről
  • az MNB 12/2022. (VIII.11.) számú ajánlása a belső védelmi vonalak kialakításáról és működtetéséről, a pénzügyi szervezetek irányítási és kontroll funkcióiról
  • 2012. évi I. Törvény Munka Törvénykönyvéről
  • Remuneration VIG Group Policy (April 15, 2021)
  • Európai Parlament és a Tanács 2019/2088 Rendelete (2019. november 27.) a pénzügyi szolgáltatási ágazatban a fenntarthatósággal kapcsolatos közzétételekről (továbbiakban: SFDR)
  • UNION Biztosító kapcsolódó belső szabályzatai
  • Fenntarthatósági Politika

2. a teljes javadalmazás felépítése, javadalmazási elemek

A munkavállalók, Igazgatósági és Felügyelőbizottsági tagok javadalmazásának felépítése a Biztosító Fenntarthatósági Politikájában foglaltakkal összhangban kerül kialakításra. A Biztosító a működéséből eredő fenntarthatósági kockázatok csökkentését, valamint a munkavállalók megtartását és lojalitásának megőrzését a következő javadalmazási elvekkel és eszközökkel kívánja támogatni.

2.1. alapbér

A munkavállaló garantált, havi átutalással teljesített juttatása, melynek mértéke munkaszerződésben, ill. annak módosításaiban, illetve kiegészítéseiben rögzített – beleértve az időszakos, ténylegesen munkaszerződés módosításban nem rögzített bérelemeléseket is. Az Igazgatósági tagok a megbízási szerződésükben rögzített éves fix jövedelemre jogosultak, 12 havi egyenlő részletben elosztva. A Felügyelőbizottság tagjai tevékenységükért nem vagy kizárólag fix juttatásban (jelenlétdíj díjban, nem alapbérben) részesülnek, teljesítményjavadalmazás vagy egyéb juttatások részükre nem kerülnek megállapításra.

2.2. béren kívüli juttatások

A munkavállalók a Cafeteria szabályzatban foglaltaknak megfelelően jogosultak cafeteria juttatásra, mely juttatás mértéke a Cafeteria szabályzatban rögzített. Az Igazgatósági tagok cafeteria keretre nem jogosultak. Továbbá a Biztosító minden munkavállalójának – beleértve az Igazgatósági tagokat is - azonos mértékben és elérhetőségben egyéb juttatásokat biztosít, melyről a munkavállalók a helyben szokásos módon (intraneten) tájékozódhatnak. Ilyen pl. a csoportos élet- és balesetbiztosítás.

2.3. teljesítményjavadalmazás

Általános alapelvek:
A teljesítményjavadalmazás nem veszélyeztetheti a Biztosító eredményes működésének fenntarthatóságát és nem ösztönözhet túlzott kockázatvállalásra. A teljesítményjavadalmazással kapcsolatos döntéseinél figyelembe kell venni a részvényesek, az ügyfelek és a munkavállalók hosszú távú érdekeit egy működő és stabil pénzügyi intézmény fenntartásában.
Az elfogadott teljesítményjavadalmazás év közben bármikor módosítható vagy visszavonható, amennyiben ez a Biztosító fizetőképességét veszélyezteti.
A teljesítményjavadalmazás kialakításakor meghatározásra kerülnek olyan pénzügyi célok, amelyek tartalmaznak minőséggel, kockázatokkal, fenntarthatósággal, ügyfél elégedettséggel kapcsolatos elemeket.
A teljesítményjavadalmazást nem szabad egyetlen pénzügyi termék vagy szolgáltatás értékesítéséhez kötni. Minden teljesítményjavadalmazásnak összhangban kell lennie a Biztosító stratégiai céljaival, értékeivel és hosszú távú céljaival. A teljesítményjavadalmazásnak figyelembe kell venni a Biztosító kockázatait, tőke- és likviditási helyzetét és a bevételek valószínűségét és ütemezését, az érintett szervezet teljesítményét, valamint az egyéni teljesítményeket. Egyik munkavállaló vagy vezető sem dönthet a saját vagy hozzátartozója javadalmazásáról.

Teljesítményjavadalmazás aránya nem lépheti túl a 2.4. pontban meghatározott ésszerű mértéket az alapbérhez képest. A teljesítményjavadalmazás minden esetben teljesítményhez kötött, arra előre kötelezettséget vállalni nem lehet (kivétel lehet a belépési bónusz a belépés évében). A Biztosító minden esetben fenntartja a jogot arra, hogy az eredményétől függően a teljesítményjavadalmazás teljes mellőzéséről döntsön.

éves teljesítménybónusz/célprémium

Egyéni teljesítménybónuszban olyan munkavállalók részesülhetnek, akik munkaköri teljesítménye közvetlenül kapcsolható a Biztosító egyes üzleti eredményeihez. Esetükben a teljesítménybónusz olyan célokhoz kötődik, melyekre direkt ráhatásuk van.

Az éves célprémium összegének meghatározására és kritériumának felállítására a felettes Igazgatósági tag jogosult. A célbónusz kifizetése évente egy alkalommal kerül kifizetésre, a teljesülés arányában.

projektbónusz

A napi munkájuk mellett a kiemelt üzleti projektekben is dolgozó munkatársak a projektek sikeres kivitelezése esetén a projektben nyújtott teljesítményük, a projekt jelentősége, valamint a ráfordítás alapján projektbónuszra lehetnek jogosultak.

extra bónusz

Az éves célkitűzéseken felül nyújtott, üzletileg fontos teljesítményekért a Biztosító Igazgatósága extrabónuszban részesítheti a munkavállalókat.

2.4 alapbér és teljesítményjavadalmazás aránya

A Biztosító minden munkavállalója esetében megfelelő szintű alapbért, az Igazgatósági tagok esetén fix havi jövedelmet biztosít, amelyet a munkavállaló képzettségének, szakmai tudásának, tapasztalatának, teljesítményének, a munkavállaló által betöltött munkakör értékének és a biztosítási szektor bérezési gyakorlatához igazodóan kell kialakítani. Ezt a Biztosító fizetési felmérésekben való rendszeres részvétellel és a piaci összehasonlító adatok elemzésével ellenőrzi. A Biztosító az alapbér és a teljesítményjavadalmazás arányát úgy határozza meg, hogy az a munkavállalókat – beleértve az Igazgatósági tagokat - érdekeltté és elkötelezetté tegye a Biztosító hosszú távú céljainak és érdekeinek megvalósításában, fenntartható legyen, ne ösztönözzön túlzott kockázatvállalásra és lehetővé tegye, hogy a teljesítményjavadalmazást a Biztosító mindenkori eredményéhez és stratégiájához lehessen igazítani a versenyképesség megőrzése mellett. A Biztosító kizárólag alapbérből álló javadalmazást is meghatározhat, feltéve, hogy az így meghatározott javadalmazás az érintett személyek esetében összhangban van a Biztosító hosszú távú üzleti és kockázati stratégiai céljaival.

A Biztosító a különböző munkakörökben a teljesítményjavadalmazás maximális arányát az éves alapbértömeghez képest a piaci bérszinteket és a munkakör jellegét figyelembe véve írásban rögzíti.

A teljesítményjavadalmazás arányára alkalmazott maximum értékeket és az érintettek körét a Biztosító rendszeres időközönként felülvizsgálja.

3. teljesítményértékelés

3.1. éves teljesítményértékelés

A munkavállalók éves teljesítményét az év elején kitűzött célok alapján évente egyszer, vagy akár többször formálisan értékeljük, melyet a Biztosító elektronikus teljesítményértékelő rendszerében rögzítünk. Az éves célkitűzés a Biztosító stratégiájának és célkitűzésének megvalósítása érdekében a munkavállók számára a következő elemeket tartalmazhatja:

  • biztosító stratégiájából és/vagy szervezeti egységek terveiből származtatott egyéni mennyiségi és minőségi követelmények, feladatok és teljesítménycélok
  • az adott munkakör betöltéséhez szükséges kompetenciaelvárások fejlesztése
  • egyéni képzési célok és fejlesztési célok

A rendszert kifejezetten egyéni teljesítmények menedzselésére használjuk egyéni célok megfogalmazásával. A teljesítményértékelés célja az, hogy minden munkatárs visszajelzést kaphasson saját értékteremtésére és egyéni fejlődésére vonatkozóan. A teljesítményértékelési rendszerben rögzített célokhoz bónuszkifizetés nem társul.

Amennyiben évközben a tulajdonosi elvárások változnak, a társasági célok aktualizálásra kerülnek. A csoportos vagy egyéni célok meghatározásában a pénzügyi fenntarthatóságon kívül egyéb ESG (Enviromental, Social and Governance Criteria) szempontokat is figyelembe veszünk. A célkitűzések meghatározása során tekintettel kell lenni arra, hogy a belső kontroll funkciókat ellátó munkavállalók javadalmazása független legyen az általuk felügyelt szervezeti egységek teljesítményétől, így a teljesítménykritériumoknak kizárólag csoportos/ egyéni célokat szabad tartalmazniuk.

4. a teljesítménycélok után járó bónusz kifizetésének általános gyakorlata

A teljesítményjavadalmazás (bónusz kifizetés) minden esetben teljesítményhez kötött, arra előre kötelezettséget vállalni nem lehet (kivétel lehet a belépési bónusz a belépés évében).

A bónuszfizetés feltétele, hogy a bónusz esedékességekor a munkavállaló munkaviszonyban álljon (nem állhat felmondás vagy felmentés alatt). Kilépés esetén időarányos bónusz kifizetésére nem kerül sor (kivéve: határozott idejű szerződés lejárta, a munkavállaló nyugdíjba vonulása). A bónusz az adott üzleti év beszámolójának Felügyelőbizottság általi elfogadása után esedékes.

A munkaszerződésekben rögzített bónuszok esetén az értékelés a megállapodás szerinti összegekről szól, míg a munkaszerződésekben nem rögzített bónuszok esetén a vezető az értékelések lezárása után a célok teljesülésének alapján határozza meg. A Biztosító célja a kiemelkedő teljesítményt nyújtók kiemelkedő jutalmazása, elismerése. A vezetők által javasolt bónuszösszegeket az Igazgatóság hagyja jóvá.

Kizárólag olyan teljesítménycélok kerülnek kiírásra az érintett munkakörökben, amelyek teljesülésére a munkavállalónak munkaköri feladatai által közvetlen ráhatása van.

5. a kiemelt személyek köre

A Biztosító kockázatvállalására lényeges hatást gyakorló vezető állású személyek, és munkavállalók teljesítményjavadalmazására a Biztosító speciális szabályokat határoz meg annak érdekében, hogy elkerülje, hogy a teljesítményjavadalmazás túlzott kockázatvállalásra ösztönözzön, illetve, hogy a Biztosító tulajdonosi érdekeivel, üzleti stratégiájával, céljaival, értékeivel és hosszú távú érdekeivel ellentétben álljon. A Biztosító kockázatvállalására lényeges hatást gyakorló vezető állású személyek, menedzsment tagok és munkavállalók körébe azok tartoznak, akiknek tevékenysége és a Biztosító eredményei és vállalt kockázatai között lényeges összefüggés mutatható ki. A Biztosító kockázatvállalására gyakorolt hatást az alábbi csoportokra vonatkozóan évente meg kell vizsgálni és a lényeges kockázatvállaló munkaköröket azonosítani. A Biztosító a kockázatvállalására lényeges hatást gyakorló személyek körének meghatározásakor a következő feltételeket vizsgálja:

  1. mely munkavállalók vagy munkavállalók csoportja gyakorolhat lényeges hatást a Biztosító eredményére/ mérlegfőösszegére,
  2. a jelentős kockázatvállalói szerepkör esetében pontosan milyen szerepet töltenek be a Biztosítón belül,
  3. mely munkavállalók részesülnek kimagasló teljes javadalmazásban, illetve nagyarányú teljesítményjavadalmazásban,
  4. kik a kockázatvállalásra tényleges hatást gyakorló vezető állású személyek.

A fenti kritériumok alapján a kiemelt személyek közé tartoznak:

  • az Igazgatóság tagjai
  • menedzsment tagok,

A kiemelt személyek beazonosítását a Javadalmazási Bizottság évenként felülvizsgálja, az Igazgatósági tagokat érintő kérdésekben a Felügyelőbizottság diszponál.

6. a Biztosító kockázatvállalására lényeges hatást gyakorló vezető állású személyek és munkavállalók teljesítményjavadalmazásával kapcsolatos különös szabályok

6.1 halasztott készpénz alapú kifizetés

A Biztosító kockázatvállalására lényeges hatást gyakorló vezető állású személyek, menedzsment tagok és munkavállalók teljesítményjavadalmazásának kifizetésére a Biztosító halasztott bónuszfizetési eljárást alkalmaz, melynek értelmében a tárgyévi teljesítmény alapján megállapított bónusz jelentős részére a tárgyévet követő évben/években lehet jogosultságot szerezni.
A halasztott kifizetésű rész csak akkor kerülhet kifizetésre, ha az a vállalat pénzügyi helyzetét figyelembe véve fenntartható, és az egyén teljesítménye alapján megfelelően indokolt. A halasztott kifizetésű részt csökkenti a vállalat vártnál gyengébb, vagy negatív pénzügyi teljesítménye. A fenntarthatósági bónusz kifizetésére évenként akkor kerülhet sor, ha az adott évre vonatkozó fenntarthatósági cél minimum elvárásai teljesülnek, az értékelésre mindig a tárgyévet lezáró beszámoló elfogadását követően kerülhet sor.
Az Igazgatósági tagok halasztott bónuszfizetésénél a Vienna Insurance Group mindenkori szabályait kell figyelembe venni. A halasztott alapú bónuszfizetésről az Igazgatósági tagok esetén a Felügyelőbizottság dönt, míg a menedzsment tagok estén az Igazgatóság dönt.

6.2 éves teljesítményértékelés és utólagos teljesítményújraértékelés a Biztosító kockázatvállalására lényeges befolyást gyakorló személyek esetén

A teljesítményértékelésnél egyszerre értékeljük ez egyén – pénzügyi és nem pénzügyi kritériumokon alapuló-, az érintett szervezeti egység és a Biztosító teljes tárgyévi eredményét. A teljesítményértékelés alapja a Biztosító hosszú távú teljesítménye, így az érintett munkakörökben rövid-és hosszú távú célokat egyaránt kitűzünk. A többéves értékelést a lényeges kockázatvállalók esetében alkalmazott halasztott teljesítményjavadalmazáshoz kapcsolódó utólagos, kockázati alapú teljesítményújraértékelési eljárás is biztosítja. A hosszabb értékelési periódus lehetővé teszi, hogy az időközben felmerülő kockázatok figyelembevételre kerüljenek a teljesítményértékelésben.

A kiemelt személyek teljesítményjavadalmazásának kifizetésére akkor kerülhet sor, amennyiben az adott évre meghatározott minimum profitabilitási kritériumok teljesülnek.

6.3 visszakövetelhetőség

Amennyiben a teljesítményértékelés vagy az utólagos kockázatértékelés során kiderül, hogy az adott személy

  • súlyos szabályszegést követett el,
  • nem megfelelő információt adott át, amely hatással volt vagy alappal feltételezhető, hogy hatással lehetett volna a teljesítményének értékelésére,
  • súlyos és szándékos kárt okozott a Biztosítónak,
  • etikátlanul járt el,
  • részese vagy felelőse volt olyan gyakorlatnak, amely a Biztosító számára jelentős veszteséget okozott,

a számára már kifizetett készpénzjuttatás a későbbiekben is, akár teljes egészében visszakövetelhető, vagy csökkenthető. A visszakövetelésnek, csökkentésnek minden esetben meg kell felelnie a hatályos magyar munkaügyi szabályozásnak, a Biztosító részéről bizonyíthatónak és okszerűnek kell lennie.