Az egészség drága, az egészségbiztosítás pedig csak a gazdagok kiváltsága? Az emberek többsége még manapság is azt hiszi, hogy a nyugati színvonalú ellátást kínáló egészségbiztosítás a felső 10 ezer kiváltsága. Pedig nem is tévedhetnének nagyobbat.
A kórházsorozatok rajongóinak valószínűleg nem kell bemutatni a Klinikát, a műfaj egyik alapművét. A 80-as évek végén Magyarországon szinte mindenki a sármos Brinkmann professzorért vagy a megnyerő modorú fiáért, Udóért, esetleg a fiatal Elke nővérért rajongott. A szereplőkön és a sztorin túl azonban volt egy másik oka is a sorozat népszerűségének, mégpedig az, hogy a rendszerváltás idején nekünk, magyaroknak elérhetetlennek tűnt a világa. A nézők szinte vágytak arra, hogy bekerüljenek a festői környezetben lévő, leginkább egy szállodára emlékeztető kórházba. Manapság azonban már nincs olyan messze a Fekete-erdő, mint 30 éve.
A magán-egészségügyi ellátás, a kedves személyzet vagy a tiszta, jól felszerelt egészségügyi intézmények végre itthon is elérhetők. Ráadásul nem csak a felső tízezer számára.
Mutatjuk is gyorsan, hogyan kerülheted el az állami egészségügyet!
Ha a fenti kérdések bármelyikére igennel válaszoltál, akkor ez a cikkünk biztosan érdekelni fog téged!
A magyar egészségügy helyzetére korábbi cikkünkben már kitértünk, de azért érdemes átfutni annak főbb pontjait:
A roskadozó állami rendszer mellett azonban a magánegészségügy furcsán ugyan, de virágzik.
Ezek után adódik a kérdés: Ha ilyen súlyos gondok vannak az állami egészségügyben, akkor ki segít majd nekünk baj esetén?
A Vienna Life Biztosító szeptemberben elvégzett online kérdőíves felmérése azt vizsgálta, hogy
A kutatás szerint háromból egy ember (a megkérdezettek 36,3
százaléka) nem mindig tudja, hogy kihez fordulhatna egészségi problémájával,
azaz bizonytalan, hogy milyen orvost lenne érdemes felkeresnie.
Egy másik kérdésből az
is kiderült, hogy meglepő módon a válaszadóknak csak kevesebb mint a fele (48,1 százaléka) hívja az
ügyeletet, a szakrendelőt vagy a háziorvost, ha bizonytalan, milyen
ellátásra van szüksége.
Sokan (a válaszolók 30,4 százaléka) inkább az interneten keresnek rá a panaszukra, de vannak, akik családjuktól vagy ismerősüktől
kérnek tanácsot, esetleg egy egészségügyi szakkönyvet lapoznak fel.
Attól pedig gyorsan pánikba eshetünk, ha a netet böngésszük vagy a családtagokat kezdjük faggatni annak kiderítésére, vajon agydaganatunk van-e, ha fáj a fejünk. Szakértelem hiányában ugyanis hajlamosak vagyunk a legrosszabbra gondolni. Ismerős? Az ilyen gyötrő kérdések persze általában ünnepnapokon, éjszaka vagy a nyaralás alatt törnek ránk, amikor nehéz orvosi segítséget kérni, hiszen az ügyeletet vagy a 104-et mégsem hívhatjuk, a háziorvost pedig gyakran lehetetlen elérni.
Van azonban ennél jobb megoldás is. A 0-24 órában hívható Vienna Life Medical Központ call centert havonta több ezren keresik egészségügyi problémájukkal. Leggyakrabban a gyerek betegsége, nőgyógyászati panaszok vagy krónikus betegségek kapcsán. Ha bármilyen tüneted van és felhívod a számukat, többféle segítséget is tudnak adni:
Tízből ketten inkább el se mennek orvoshoz
A megbízható magánorvosokra és a vizsgálatok megszervezésére pedig a tapasztalatok szerint nagy szükség van. Szintén a Vienna Life kutatásából derült ki ugyanis az a megdöbbentő adat, hogy a válaszadók közül
minden ötödik emberrel (19,3 százalékkal) fordult már elő olyan, hogy panaszával egyáltalán nem fordult orvoshoz, mert az állami rendszert nem tartotta megfelelőnek.
A megkérdezettek 44,4 százaléka ebben az esetben inkább egy magánorvost keresett fel, és csupán a kutatásban résztvevők 36,3 százaléka mondta azt, hogy nem került még ilyen helyzetbe.
Ha tehát te is kikerülnéd az állami egészségügyet és például
járóbeteg-szakellátásra van szükséged, akkor az orvosi call center megszervezi számodra a magánellátást. Ennek során pedig már tényleg olyan körülmények fogadnak, mint amilyeneket még manapság is inkább csak a Klinikában láthatsz itthon. A vizsgálatra pontosan akkor kerül sor, amikorra időpontot kaptál. A személyzet szakmailag felkészült, ráadásul kedves. Az infrastruktúra modern. A környezet tiszta és kulturált.
Tény azonban, hogy a személyzet hozzáállása és az infrastruktúra mellett fontos az is, hogy a betegségeket időben felismerjük. Ez a tényező alapvetően határozza meg a túlélési és a gyógyulási esélyeket. Sajnos azonban az ezt lehetővé tevő képalkotó diagnosztikai vizsgálatok (a PET-CT, a CT és az MR) csak várólistás rendszerben – akár több hét vagy hónap után – érhetőek el ingyenesen, állami ellátásban. A hónapokig tartó, bizonytalansággal teli várakozás pedig biztosan nem segíti a gyógyulást.
A magyar egészségügy egyik legfőbb problémájára a Vienna Life Biztosító kutatása is kitért. Arra a kérdésre, hogy milyen esetekben választanak magán-egészségügyi ellátást, az emberek 35,5 százaléka válaszolta azt, hogy akkor, amikor az állami ellátásban túl hosszú lenne a várakozási idő. Ez utóbbi kérdés kapcsán pedig arra is kíváncsiak voltak, hogy hányan tudnák kifizetni a magán-egészségügyben a szükséges diagnosztikai vizsgálatok gyorsabb elvégzését. Ez csak minden harmadik embernek (32,6 százaléknak) nem jelentene anyagi gondot.
61,49 százalék viszont nem tudna hirtelen egy nagy összeget fizetni azért, hogy hónapok helyett akár napokon belül is sorra kerüljön, ráadásul a megkérdezettek 6 százaléka még csak nem is tartaná fontosnak ezt, annak ellenére, hogy ez komoly betegség esetén jelentősen növelné a gyógyulási esélyeit.
Nem véletlen persze, hogy a diagnosztikai vizsgálatokra az állami rendszerben sokáig kell várni, hiszen ezek költségesek, akár több tíz- vagy százezer forintba is kerülhetnek. Magánellátás keretében azonban egész más a helyzet: ha betegek leszünk, felhívjuk a már említett orvosi call centert, ők pedig a lakóhelyünkhöz legközelebb eső diagnosztikai centrumban, napokon belül megszervezik az MR, a CT vagy a PET-CT vizsgálatot.
A nyilvánvaló előnyök ellenére számos – teljesen téves vagy féligazságokra épülő – ellenérvet lehet hallani a magánellátással kapcsolatban. Csak a három leggyakoribbat emelnénk ki most:
Nyugat-Európához hasonlóan a magánellátások költségeinek fedezésére már itthon is egyre több biztosító nyújt megoldást, mégpedig egészségbiztosítások formájában. Bármilyen más biztosításhoz hasonlóan, ezek lényege, hogy a biztosított (azaz a beteg) havonta fizeti az egészségbiztosítása díját, baj esetén pedig a biztosítója elejétől a végéig megszervezi számára a szükséges kivizsgálást, konzultációt, beavatkozást. Ezek pontos időpontját és helyszínét SMS-ben, vagy e-mailben is visszaigazolja a páciensnek, aki várakozás nélkül, kulturált magánorvosi környezetben veheti igénybe a szolgáltatásokat. A magánszolgáltató díjait a biztosító fizeti meg közvetlenül a szolgáltatónak, így a beteg mentesül a nagyobb kiadások alól, ráadásul a hálapénzt is elfelejtheti.
Hányan fizetnék ki napi egy kávé árát azért, hogy egészségi probléma esetén ingyen jussanak magánellátáshoz? A Vienna Life kutatása erre is kitért. A megkérdezettek közel fele, 48,89 százaléka hajlandó lenne áldozni erre, jelentős részük (39,3 százalékuk) azonban még nem gondolkodott ezen.
Havi néhány ezer forintért már olyan egészségbiztosítást kaphatsz, amely fedezi az orvosi call center, a járóbeteg-ellátás és a diagnosztikai vizsgálatok díjait is.
Még ezt sem kell azonban feltétlenül nekünk fizetni, mivel 2012 óta a cégek adó- és járulékmentes juttatásként (a cafeteria keretében is) adhatják alkalmazottaik számára az egészségbiztosítást. A felmérés viszont azt is kimutatta, hogy egyelőre még csak a megkérdezettek 12,6 százalékának kínál a munkáltatója egészségbiztosítást a cafeteria keretében. Jelentős, 40,8 százalék azonban azok aránya, akik számára nem kínál a munkáltató egészségbiztosítást a cafeteria részeként, de ha nyújtana ilyet, akkor választanák.
Ugye, hogy közelebb van a Fekete-erdő, mint 30 éve? Nézz utána, hogyan köthetsz egészségbiztosítást, s ki tudja, ha egyszer magánorvosnál jársz, talán még Dr. Udo Brinkmannba is belebotlasz! Az idő azonban rajta is nyomot hagyott, így érdemes ráguglizni, nehogy elmenj mellette!